fredag 16 juni 2017

Helvete...

...eller havregryn till frukostgröten? Det är frågan.
I mitt fall blir svaret varken eller, eftersom jag numera på spanskt vis inte äter frukost. Helt vansinnigt, eftersom alla vet att frukosten är det viktigaste målet på dagen.
De flesta spanjorer jag känner äter inte heller frukost (el desayuno) - i bästa fall tar man en kaffe. Vid tiotiden på förmiddagen brukar man ta en paus för tidigt lunch (el almuerzo), och då brukar man äta en stadig macka (bocadillo), till exempel med spansk potatisomelett, skinka eller liknande innehåll. Själv äter jag en frukt och tar en café con leche i baren.
För den morgonhungrige? Helvetesgröt och kaffe.

Vid tvåtiden på eftermiddagen är det dags för lunchen (la comida del mediodía). I de vanliga lunchrestaurangerna serveras en måltid bestående av sallad, dricka, två huvudrätter, efterrätt och kaffe. Jag brukar snåla, och har med mig egen matlåda.
På eftermiddagen blir man lätt hungrig och då äter man kanske ytterligare ett mellanmål (la merienda).
Och till slut avslutas dagen med middagen (la cena), som brukar ätas från och med klockan 21.
Det ska sägas att ovanstående är giltigt för regionen kring Apelsinblomskusten. Klimatet har stort inflytande på måltiderna, till exempel lägger man större tyngd på frukosten i norra Spanien (och man äter mer överlag, till exempel är baskien känd för sin gastronomi). I Andalusien är det på sommaren så varmt att tiderna för måltiderna förskjuts kraftigt från den varmaste delen av dagen till framför allt kväll och natt.

6 kommentarer:

  1. Intressant! Det låter som spanien skulle passa mig då jag själv ofta äter frukost vid 9-10 tiden, lunch vid 14-15, sen blir det ifta middag vid 18-19 tiden för att passa in med sambon men sen äter jag igen vid 22 :). Hur är temperaturen där nere nu?

    Mvh / Frihetsmaskinen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter som om Spanien skulle passa dig fint, särskilt om du gillar värme. Just du är temperaturen ungefär som rubriken antyder, alltså riktigt varmt. Här på kusten är det för närvarande 32-35ºC på dagen, och i natt låg lägstatemperaturen på 25ºC. I inlandet är det varmare, uppemot 40ºC men med lägre luftfuktighet. Jag tycker själv att just fuktigheten är jobbig här på kusten. Men man kan ju söka skugga. Och så finns det ju luftkonditionering.
      M v h,
      Apelsinblomskusten

      Radera
  2. Har nyss hittat hit, mycket intressant blogg som är nyttig läsning för oss som i framtiden tänker bo i något varmt land under den kalla årstiden i Sverige. Fortsätt skriva!! Har lagt till dig på min läslista.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack och välkommen! Jag kan lova att det kommer att kommer fler inlägg om livet här på medelhavskusten, om mina personliga erfarenheter av att flytta ned blandat med diverse spaningar från min personliga synvinkel. Du får gärna komma med önskemål om det är något särskilt du är intresserad av.

      M v h,
      Apelsinblomskusten

      Radera
  3. Jag skulle nog inte trivas så bra i Spanien. Är ganska morgonpigg och äter gärna tidigt på dagen, och så föredrar jag kyla framför värme. Men det är väldigt intressant att läsa om ditt liv där, det verkar som en rätt så annorlunda kultur än här hemma i Sverige.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle också helst gå upp tidigt på morgonen och utnyttja dagen bättre. Men tyvärr kommer man lätt in i en vana (eller rättare sagt en ovana) eftersom hela ens omgivning gör ungefär likadant.
      Du skulle nog trivas bra härnere under vinterhalvåret, det finns för övrigt hela kolonier med pensionärsflyttfåglar som har det upplägget.
      Själv föredrar jag inte kyla, men svensk sommar är helt klart attt föredra framför den överdrivna värmen här nere.

      M v h,
      Apelsinblomskusten

      Radera