onsdag 21 juni 2017

Snåltips: sluta dricka kaffe i baren

Detta nya snåltips tar vid ungefär där tipset om att ta med matlåda till jobbet slutade.
Här i Spanien är det mycket vanligt att man slinker in på baren på morgonen för jobbet eller på kvällen efter jobbet, för att ta en kaffe. De som kan sin spanska kaffe-ABC vet att kaffemängden är ganska liten i en typisk café solo (mer känt som expresso), så det blir ganska dyra droppar för priset av 0,90 euro i en representativ bar. Och påtår är bara att glömma, det påfundet existerar inte här.
Låt oss säga att man tar en café solo om dagen 200 dagar om året, så blir den årliga kostnaden 180 euro. Och tar man en café con leche (á 1,30 euro) blir kostnaden 260 euro. Och så vidare.
Själv har jag behållit denna besparingspotential, då jag tar en café con leche vid tiotiden. Visst är det bra att snåla, men man ska ju leva också...
Bara kaffepengar?
Bara kaffepengar?

6 kommentarer:

  1. Att undvika caféer och restauranger rent allmänt är ett utmärkt spartips, i alla fall i Sverige, där priserna är groteska och kvaliteten tveksam. Vill dock tipsa om Börjes i Tingsryd, som fortfarande tar 1,50 för en kopp bryggt kaffe (förmodligen Robusta), och en budapestbakelse för 10 kr och en gigantisk mjukglass för 15. Önskar dessa priser fanns överallt haha.

    Kul att få inte info om vad det kostar att bo i andra länder, som turist upptäcker man oftast bara de dyra turistställena.

    Av de många länder jag besökt är det egentligen bara Kina och Thailand som jag tror det hade varit billigare att äta ut än att stå med maten själv. Några kronor för en wok som man blir mätt på slår det mesta och ligger i samma prisläge som en svensk matlåda om inte ännu billigare.

    Fruns familj från sydostasien var på semester i Sverige för några år sen, och de trodde inte på mig när jag berättade att lunchen de nyss ätit (standard thaibuffe sommarpriser) kostade 130 kr per person. De var övertygade om att jag skojade, för maten tyckte de var knappt godkänd. Samma mat hade man fått för max 10 kr i deras hemland på en riktig restaurang, kanske för 6 kr på gatan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Namnet Tingsryd låter småländskt. Jag härstammar själv från Småland, så man kanske ska försöka kika förbi Börjes vid nästa hemresa, för att spara lite kaffepengar...
      Jag har ingen färsk erfarenhet av vad en dagens lunch kostar i någon av de större svenska städerna, men troligen är Spanien billigare (en dagens brukar kosta 8-10 euro här i regionen, åker man till Madrid eller Barcelona blir det dyrare). Sen middag är också överkomlig när man vill lyxa till det, speciellt då man kan komma undan med 15-25 euro per kuvert, inklusive ett hyfsat vin och havsutsikt.

      Radera
  2. Med undantag för Börjes i Tingsryd, Ikea och några enstaka till är kaffepriserna i Sverige bra mycket högre än de spanska barerna. Automatkaffet hos Pressbyrån och 7-eleven tror jag inte har några alternativ under 20 kr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. 20 kr för ett automatkaffe låter väldigt dyrt. Jag roade mig med att räkna på vad självkostnaden för en expresso kan tänkas ligga på, och jag kom fram till att självmalet kaffe kostar 7-8 eurocent. Sedan måste man ju lägga till lokal- och personalkostnader, samt en rimlig vinstmarginal.
      Tur att mitt hembrygda kaffe är så billig, annars skulle min ekonomi ligga i ruiner.

      Radera
  3. Tipset "undvik kaffe på uteställen" är ett av de som sparar mest pengar och som folk i allmänhet borde ta till sig mest. Vi svenskar älskar ju kaffe mer än de flesta - jag har själv ett kaffeberoende av rang. Men det kostar mig inte mycket pengar, för jag köper aldrig kaffe ute förutom i enstaka fall när jag träffar vänner på kafé och liknande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är sant, och just dessa upprepade småutgifter (en euro är nästan ingenting) blir ju till slut en stor post när man summerar dem.
      Jag hör många här nere som klagar på gas- och elpriserna (som är relativt höga), men de reflekterar mindre över att de samtidigt bränner mer pengar på kaffe i baren och tobak.

      Radera