fredag 23 juni 2017

Spanska bilparken

Under mina 17 år i Spanien har jag kunnat se vissa trender, och en sådan trend är bilparken, som både föryngrats samtidigt som bilarna blir allt större. När jag flyttade år 2000 ner var små bilar som Ford Fiesta, Seat Panda, Peugeot 106 och Renault Clio väldigt vanliga, och en Volkswagen Golf betraktades som en mellanklassbil.
Nu är det trots föryngringen så att Spaniens bilpark fortfarande är en av de äldsta i Europa, men i likhet med de flesta industrialiserade länderna, växer bilarna på storleken för varje år som går. Går man längre tillbaka i tiden, till tidpunkten för tillkomsten av Spaniens inhemska tillverkare Seat, var bilarna få, små och hade som grundläggande syfte att tillfredställa ett behov av persontransport. Dessutom var de snygga och hade själ! Jag vet dock inte om jag skulle vara beredd att byta till veteranbil, bilarna har ju förutom att bli större även blivit säkrare och tillförlitligare.
Seats första modell 600, tillverkad på licens från Fiat. En liten, praktisk bil. Med betoning på liten.
Seats första modell 600, tillverkad på licens från Fiat. En liten, praktisk bil. Med betoning på liten.
Gammaldags spansk bilpark? Bilden är från Madrids centrala park El Retiro när biltrafik var tillåten där.
Gammaldags spansk bilpark? Bilden är från Madrids centrala park El Retiro när biltrafik var tillåten där.

Tyvärr har inte storleken på parkeringsplatserna ökat i samma takt som bilarna växer. Jag tyckte att de var små redan för 17 år sedan, det har definitivt inte blivit bättre för de de spanska parkingsplatserna är tydligen minst i Europa...
-Vår bil står i alla fall i skuggan, Gerd.
-Vår bil står i alla fall i skuggan, Gerd.

2 kommentarer:

  1. Väldigt intressant! Vet du hur pass moget samhället är när det gäller elbilar? Finns det över huvud taget något intresse?

    SvaraRadera
    Svar
    1. När det gäller elbilar börjar det, precis som i andra länder, att hända saker. Det finns några inhemska satsningar på tillverkning av mindre elfordon, men mycket hänger ju ihop med subventionerade priser under en övergångsperiod, och då Spaniens ekonomi fortfarande är svag tror jag att man kommer att vara avhängig av överiga länders satsningar och framgångar.
      Däremot har jag observerat att det gjorts stora satsningar på "carsharing", det vill säga pooler av bilar som delas, i de större städerna, och en proportionellt stor andel av dessa bilar är elektriska.
      Intresset för elbilar borde vara naturligt, då Spanien har en naturlig källa till "förnyelsebar" (vadå förnyelsebar, alla vet ju att energi inte kan skapas eller förstöras, bara omvandlas) energi, i form av solen (detta kommer att bli ett eget inlägg).

      Radera