onsdag 20 februari 2019

Portföljfördelning

Den här bloggen beskriver ju min resa mot ekonomisk frihet, och det har visst gått ett tag sedan jag skrev något ekonomirelaterat. I juli 2017 presenterade jag min portföljfördelning och efter drygt ett och ett halvt år kan jag konstatera att jag gjort en hel del förändringar sedan dess (fler än jag trodde).
För närvarande är 27% av portföljvärdet  allokerade till värdepapper i euro (EUR), medan motsvarande andel i svenska kronor (SEK) är 47,5% och slutligen amerikanska dollar (USD) 25,5%
Förväntad avkastning via utdelningar är 6,7% brutto och 5,4% netto. Dessa andelar är ungefär lika stora som vid förra tillfället, men jag har en större andel likvida medel i kassan, dels för att börsen generellt känns högt värderad men framför allt för att jag behöver finansiera renoveringen av vårt nya hus.
Portföljfördelning i februari 2019
Portföljfördelning i februari 2019
Vid förra redovisningstillfället ägde jag andelar i 15 olika värdepapper, nu har antalet minskat till 13 och det är bara sex av värdepappren från förra genomgånegn som jag fortfarande äger.
Bland de spanska aktieslagen äger jag:
  • BME - spansk motsvarighet till OMX. Kursmässigt ingen höjdare, men pumpar ut fina utdelningar.
  • Enagas - en säker kassako med många års stadig höjning av utdelningarna.
  • Mapfre - tråkig försäkringskoncern med bra kassaflöden och stabil utdelning
Bland de nordiska aktieslagen ser det ut så här:
  • Danske Bank -har fått mycket smisk av marknaden och det är fortfarande oklart vilka följderna blir av penningtvättskandalen, men jag har köpt en liten post då jag tror att det värsta är över
  • Sampo - kursen ser nedtryckt ut och ger bra utdelning. Har flera fina innehav som bör fortsätta att utveckla sig väl.
  • Electrolux - jag har kvar en liten slatt efter att ha köpt runt 190 SEK och sålt med god förtjänst. Detta är ett bolag jag kan tänka mig att äga på längre sikt även om jag blev kortsiktig i detta fall.
  • Eolus Vind b - har utvecklat sig fantastiskt (mer än dubbling av gav). Välskött bolag med trovärdig ledning och fina framtidsutsikter.
  • Nordea Bank - ser ut att ha potential att kunna stiga väsentligt. Hög utdelning på nuvarande kurs.
  • Oriflame - jag gick in före rapporten och hittills ligger jag på plus minus noll. Jag avvaktar ett par kvartal tills jag bestämmer mig om jag ligger kvar eller säljer.
  • SHB a - det historiskt sett säkraste kortet bland de svenska storbankerna. Jag kommer dock att fortsätta hålla ett öga på utvecklingen. Jag applåderar bankens beslut att låta utdelningen ligga kvar och ha en krigskassa vid behov.
Min andel i amerikanska värdepapper är fortfarande lite för hög. Utsikterna för USD/EUR och USD/SEK ser illavarslande ut och politisk turbulens i USA och med dess relationer med andra länder kan kanske utlösa eller förstärka en nedgång som ser ut att komma.
  • AT&T - amerikansk motsvarighet till Telia. Bolaget har satsat tungt på att köpa media för att fylla sina nät med en utmanande skuldsituation som följd. Jag tror dock att bolaget, som just nu har en historiskt hög utdelning som andel av aktiepriset, kommer att rida ut stormen. Går kursen upp till 37 USD säljer jag hälften.
  • Prospect Capital Corp - investeringsbolag med höga månatliga utdelningar, just nu runt 11%. Trots en sänkning av utdelningarna med 28% valde jag att ligga kvar. Totalavkastningen är positiv, men jag hoppas på stabilare resultat framöver, med högre värdering som följd.
  • YieldShares High Income ETF - börshandlad fond med månatliga utdelningar, just nu runt 9%. Jag kommer att avveckla detta innehav under kommande månader.
Börsåret har ju öppnat mycket starkt, efter en svag avslutning i fjol. Själv passade jag på att stuva om i fortföljen och lyckades komma in på relativt låga kurser i några intressanta värdepapper. Jag tror det blir fortsatt turbulent på börsen och ser fram emot detta, då jag historiskt sett har överpresterat då börsen gått dåligt. Egentligen skulle jag vilja vara fullinvesterad, men då jag behöver likvider för att finansiera husrenoveringen kommer jag att minska eller sälja några innehav. Om drygt ett och halvt år kommer nästa uppdatering och då får ni veta hur det gick!
Vad tror ni om min portfölj och hur ser ni på det kommande börsåret?

5 kommentarer:

  1. Kul med lite ekonomirelaterat. Har noll koll på spanska företag så det var intressant att läsa om dem. Ouch, Prospect Capital, är du säker på att du vill ligga kvar med dem? Bolaget är förvisso stort, men de har stora mängder "skräplån" och den externa förvaltningen med Mr Barry i spetsen är allt annat än förtroendeingivande. Har haft dessa för nåt år sen, men gick vidare mot "bättre" BDCs som t.ex NMFC eller ARCC eller varför inte MAIN.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med, men faktum är att PSEC är en av aktierna som fått stanna kvar längst - jag borde veta bättre, men fokuserade vid inköpet mest på den höga direktavkastningen, trots att mina bästa investeringar sällan är kända högavkastare. Just nu ligger jag lite back i PSEC uttryckt i USD, hyfsat på plus uttryckt i SEK samt lite på plus uttryckt i EUR, och min tanke är att minska framöver... Valutaeffekten har spelat och spelar en ganska stor roll, och min fokus är främst på hur investeringarna går omräknat till EUR.
      Tack för tipsen, jag får kika in dem!

      Radera
  2. Hej, länge sedan du skrev något nu, du är saknad.
    Jag har lite funderingar. Kommer antagligen inom kort att flytta till spanska solkusten för att jobba, och funderar på vad jag ska göra med mina besparingar samt vart jag ska placera mitt nysparande i Spanien. Använder idag ISK hos Avanza men räknar inte med att det finns någon spansk motsvarighet till Avanza. Vilken/vilka banker i Spanien rekommenderar du? Jag är egentligen mest ute efter billiga indexfonder så har inga större krav. Hoppas någon kan komma med lite input här, eller kanske rentav ett inlägg på ämnet ;)
    //bushcrafting

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Bushcrafting! Ber så mycket om ursäkt för det orimliga att dröja nästan 10 månader med att svara...
      Själv använder jag ING Direct som husbank, de har låga avgifter för de flesta av sina tjänster, dock är de inte billigast för aktiehandel (och fonder handlar jag inte i). Där använder jag istället DeGiro (som ju även erbjuder sina tjänster i Sverige) som har mycket stort utbud och lågt kurtage. Finns fler alternativ, några kanske till och med bättre, men mina erfarenheter från åtskilliga år med ovanstående banker är bara positiva.

      Radera
  3. Inget nytt under solen?

    SvaraRadera