onsdag 18 augusti 2021

Självmål samt andra mål

En bra sak med att formulera mål och sätta dem på pränt är ju att man i efterhand kan gå tillbaka och kolla om man till vilket grad dessa har uppfyllts.

Målfoto är ej detsamma som foto på mål.
Målfoto är ej detsamma som foto på mål.

Jag skrev i den här bloggens begynnelse så här om min målsättning avseende ekonomisk frihet

Våra totala passiva årsinkomster ska, på en uthållig nivå, täcka eller överstiga våra totala årsutgifter senast under kalenderåret 2020.

Tiden flyger, som bekant, och då vi befinner oss i augusti 2021 kan jag konstatera att målet inte är uppfyllt. Med nuvarande passiva intäkter och rullande årsutgifter ligger täckningsgraden på ungefär 85%.

Har jag misslyckats? Var det målsättningen som var för ambitiöst formulerat eller var det i själva genomförandet som det brast?

Svaret är liksom livet inte trivialt, men följande händelser har definitivt påverkat:

  • Mina antaganden om uthållig utgiftsnivå var något optimistisk. Baserat på fler års uppföljning och mer konservativa antaganden har jag sedermera reviderat upp den cirka 25%.
  • Jag fick i mars 2018 en djup ventrombos (dvp), på ren svenska en blodpropp, i mitt vänstra ben. Detta ledde till att yttre menisken i samma ben opererades bort två år senarer vilket i sin tur fick till följd att jag fick avsluta min hobbylöparkarriär. På ett djupare plan satte det också sina spår och sådde visa tvivel om min egen odödlighet. Jag begärde tjänstledighet under två år, men redan efter tre månader jag jag tillbaka på deltid för att senare återgå i full tjänst.
  • Som en positiv följdeffekt köpte vi i slutet av maj 2019 den villa som vi numera bor i. Renoveringsarbetet som följde kan ni läsa mer om här och i följande inlägg. Både husköpet och framför allt renoveringen satte djupa spår i balansräkningen.
  • 2020 gick, som väl knappast ingen kan ha undgått att påverkas av, i coronavirusets tecken. Värdet på vår portfölj sjönk uppemot 40% men slutade året på minus 20%.
  • Däremot har 2021 hittills varit ett mycket bra år. I mars tecknade vi dessutom avsiktsavtal om försäljning av vårt radhus och försäljningen slutfördes i maj. Jag har investerat en stor del av försäljningsbeloppet, men vi har fortfarande cirka 11% i kontanta medel i balansräkningen ifall skiten träffar fläkten på nytt.
  • Framtidsutsikterna är mer oberäkneliga är vanligt. Vår portfölj innehåller till exempel ganska stora andelar svenska bankaktier, och det är för närvarande oklart hur mycket kapital som ska skiftas ut till aktieägarna samt tidpunkt för detta.

Så... Sammanfattningsvis är det nog rättvist att säga att jag brustit i både målformuleringen (som inte tagit höjd för oväntade händelser) och genomförandet (som har tagit sig andra vägar än i det ursprungliga antagandet).

Ett vanligt sätt att hantera sådana här avvikelser är att revidera målsättningen, och eftersom jag redan allokerat en felmarginal på fem procent på innehållet på bloggen tycker jag därför att det är helt rimligt att skjuta fram tidpunkten till 2022 utan att för den skull behöva förlora i trovärdighet :-). Den nya målformuleringen lyder sålunda:

Våra totala passiva årsinkomster ska, på en uthållig nivå, täcka eller överstiga våra totala årsutgifter senast under kalenderåret 2022.

Det handlar alltså om två års försening. Jämför man man med tunnelbygget genom Hallandsåsen, vilket jag gärna gör i detta fall, är förseningen i det närmaste försumbar. Sannolikheten för att målet ska uppfyllas är dock mycket större nu är tidigare - en annan fråga är nu om vi ämnar utnyttja möjligheten till frihet när den bjuds eller om vi ska fortsätta hamstra pengar. Mer om detta senare.

6 kommentarer:

  1. Helt rätt att uppdatera målbilden, det är som att lägga en budget. Där måste man ofta revidera så att den följer en mer uppdaterad prognos när förutsättningarna ändras under resans gång. Intressant liknelse med Hallandsåsen, hoppas du inte tätat poolen med Rhoca-Gil.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentaren, och den förlåtande synen på revidering av målen. Jag är annars ganska strikt med att följa målen och brukar lyckas hyfsat, i alla fall där jag har kontroll på omständigheterna...
      Hmmm... Har läst lite om Rhoca-Gil, som är en tvåkomponentsblandning, i likhet med Sica 107 som är det tätskikt vi lagt på. Hoppas likheterna slutar där, bassängen håller i alla fall tätt så här långt.

      Radera
  2. 85% täckningsgrad är verkligen inte illa med tanke på den pandemi som rått! Att skuta upp målet ett par år med tanke på detta samt egen sjukdom/insikt om sin egen icke-odödlighet är inte illa alls!

    Lycka till med måluppfyllnaden och samtidigt ber jag att få tillönska god hälsa framöver.

    Mvh

    Egon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det börjar närma sig och senaste året har det rullat på riktigt snabbt. Jag är mindre orolig för kommande nedgångar på börsen (som lär komma) än nya oförutsägbara händelser som kan äventyra bolagens intjäningsförmåga och som en konsekvens deras utdelningar. Jag märker också att jag blivit försiktigare (läs fegare) med åren, men det kanske också har att göra med att jag har mer att förlora numera.

      Vad gäller hälsan jobbar jag just nu på att komma igång med att träna på nytt. Det är dock så varmt här nu att det är alldeles för att hitta på ursäkter. Nej, nu är det dags för en kall öl!

      M v h

      Radera
    2. Även jag har blivit mer passiv med åren. Det kanske har med åldern att göra, men jag vill tro att det har mer att göra med att göra att analysen av mina snabba affärer visade att det inte var så lönsamt trots allt.

      Jag hoppas ölen smakade fint och att du hunnit med något litet träningsmoment sedan dess...

      För egen del är det nu dags för den späda kroppen att få lite fysiskt träning!

      Mvh

      Egon

      Radera
    3. Ölen satt fint, och dagens träningsmoment bestod i gräsklippning. Jag får nog se till att höja ambitionsnivån några snäpp framöver.

      Idag ska det bli tropisk åskstorm, så det blir innesittarkväll.

      Ha det bra!

      M v h

      Radera