måndag 9 oktober 2017

Oktober

Det har blivit lite längre mellan inläggen, vilket har flera orsaker. Bland annat håller jag på med ett större konstruktionsprojekt på jobbet, vilket tar mycket av min energi. Men det kanske största skälet är att jag velat passa på att njuta av sensommarvädret och den begynnande hösten. Som jag skrivit tidigare är månaderna mars till maj och september till november i mitt tycke de bästa under året.
I år har temperaturen under september varit högre än normalt, med över 30ºC på dagen och sällan under 20ºC på natten. Detta har fortsatt in i oktober, och i skrivande stund är det strålande solsken och runt 25ºC, men nattemperaturen har till slut börjat sjunka och gått ned mot 18ºC.
Oktober inleder årets sista kvartal och på Apelsinblomskusten inleds även apelsinsäsongen, med tidiga clementiner och mandariner. Vår hund, som älskar apelsiner (både att leka med och att äta), har liksom vi sett fram emot att kunna provsmaka årets frukt.
Tidiga mandariner som provsmakats under morgonpromenaden.
Tidiga mandariner som provsmakats under dagens morgonpromenad.
Med svenska mått mätt är det fortfarande rena högsommarvärmen, och temperaturen i Medelhavet är fortfarande runt 23ºC. Dock är det nu glest på stränderna - man kanske blir kräsen när man är van vid högre temperaturer.
Stranden vid tolvtiden under löparturen i lördags. Dock med mörka moln som tornar upp sig.
Stranden vid tolvtiden under löparturen i lördags. Dock med mörka moln som tornar upp sig.
Vädret så här års kan dock vara ganska instabilt, vilket kan illustreras av bilden nedan, tagen runt halv två, alltså ett par timmar efter ovanstående foto. Temperaturen sjönk 6-8 grader på en halvtimme och det började regna. På kvällen var dock solen framme igen.
Från sol till regn och rusk.
Från sol till regn och rusk.




4 kommentarer:

  1. Låter helt underbart med det vädret. Fortsätt skriva inspirerande inlägg, det uppskattas alltid :)

    SvaraRadera
  2. Tack! Egentligen föredrar jag de svenska årstidsväxlingarna med större variation (i alla fall ifrån mitt nuvarande perspektiv), men skulle jag vara tvungen att välja ett slags väder att ha hela året skulle det vara det nuvarande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag byter alla dagar de +5 grader vi har nu mot dina +20 grader. Årstiderna är fina men kylan avskyr jag något otroligt. Elpriserna går upp, man behöver en massa extra kläder (har man småbarn är det en pina att av och på hela tiden), huden och slemhinnorna torkar ut av den uppvärmda torra inomhusluften, vinterkräksjukan och andra virus frodas i detta klimat. Badvattnet i havet blir aldrig badbart...

      Upplever aldrig dessa problem i varmare länder. Shorts och skjorta och sandaler så är man fit for fight. Enda är väl insekter och sånt krafs, de trivs bättre i värmen tyvärr men det får man väl stå ut med...

      Behöver jag tillägga att jag avskyr snö också ;=)

      Radera
  3. Hej Behöver du ett snabbt lånemeddelande till oss {remy.credit111@gmail.com} med en relativt låg ränta så låg som 2%? Vi erbjuder företagslån, privatlån, bostadslån, autolån, studielån, skuldkonsolidering Lån e.t.c. Vi har ett lån för dig Personliga lån (säkra och osäkra) företagslån (säkra och osäkra) konsolideringslån och många fler. Kontakta oss för mer information om lånerbjudande så löser vi ditt ekonomiska problem. kontakta oss via e -post: remy.credit111@gmail.com

    SvaraRadera