lördag 12 januari 2019

Vinter på Apelsinblomskusten

Vad är det säger ni? Det finns väl ingen vinter på spanska kusten, och om det funnes så är det väl i alla fall inte särskilt kallt.
Men där tar ni fel. Det är just nu vinter här på Apelsinblomskusten, och inte endast enligt kalendern utan även enligt termometern. I natt gick temperaturen ned till -3ºC, och det är ungefär så kallt det blir här.
Men det är inte så särskilt synd åt de utlandssvenskar som väljer att trotsa kölden. Redan vid klockan nio hade temperaturen gått upp till 6ºC och mitt på dagen var det runt 15ºC.
Morgonpromenad med Apelsinblomshund
Morgonpromenad med Apelsinblomshund

Ni ser rätt, daggen har blivit till frost
Ni ser rätt, daggen har blivit till frost

Apelsinblomshund trivs utmärkt när temperaturen är låg
Apelsinblomshund trivs utmärkt när temperaturen är låg

7 kommentarer:

  1. Tja! Kul att du börjat blogga lite igen, det var ett litet uppehåll där ett tag. Det lät kallt, hur är inomhustemperaturen då? :) Vad blir elräkningen över vintern per månad?

    Frihetsmaskinen – Fälj min resa mot ekonomisk frihet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Tackar så mycket, jag kommer nog att öka blogginläggsfrekvensen något framöver (vilket inte är så svårt).
      Inomhustemperatur och huskonstruktion är ett tema som skulle kunna bli ett eget inlägg... Trots usel isolering och otäta englasfönster är det många jag känner som sätter termostaten på 25ºC för att kunna gå i kortärmat (och får en el- eller gasräkning som heter duga).
      Själv sätter jag termostaten på 19,5ºC, ändå blir gasräkningen saftig för de kallaste månaderna, runt 150 €/månad (alltså ungefär 1500 kr/månad).

      Radera
    2. Intressant! Kör gärna ett inlägg om det, skulle vara kul att läsa! Ha det bäst så länge! :)

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  2. Intressant inlägg. Jag antar det är därför hus i t.ex. Spanien, Thailand etc är så pass billiga, de lägger noll och inget på isolering, vare sig för värme eller kyla?

    Intressant att husen värms upp av gas. Är det ett vattenburet system? Hur tror du kostnaden hade varit med infravärme och/el oljefyllda element?

    Låter oavsett vilket som om det är elektrisk värmefilt som gäller på natten, samt morfars gamla långkalsonger.

    Du ska vara glad att det inte är i södra Kina på vintern, där är det kallt OCH fuktigt. Detta skapar ett väldigt otrevligt klimat både utomhus och inne, så rått att det knappt går att beskriva. Folk har ytterkläder på sig dygnet runt och kör värmefläktar modell byggfläkt inomhus, då de allra flesta boatdshus inte är begåvade med någon form av uppvärmningssystem mer än en luft-luft värmepump, som inte orkar med, då husen i sig är otroligt dåligt isolerade.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller bara delvis med om att hus är billiga här i Spanien. Vad gäller isolering är det du säger sant, åtminstone generellt sett för medelhavskusten. När det gäller inlandet och norra Spanien är husen generellt sett bättre förberedda för kyla och uppe i norra Spanien.

      Vad gäller värmekälla är gas ett vanligt alternativ, men även vattenburen solvärme, värmepannor (diesel eller pellets) och el (antingen luftburet via luftkonditioneringen eller elelement) är vanliga. Eller gammal hederlig öppen spis.

      Här på kusten är det inte kylan som det största problemet, det är den höga luftfuktigheten som ställer till det. Och det är inte roligt att gå och lägga sig i en kall och fuktig säng.

      Jag skulle kunna tänka mig att kustklimatet Kina liknar det spanska medelhavsklimatet på samma breddgrad (jag har dock bara erfarenhet av Shanghai för en hemskt massa år sedan och det bestående intrycket var för övrigt hur smutsig luften var).

      Radera
  3. Jag har bott i liknande klimat i liknande hus (dålig/ingen isolering och englasfönster). I sådant läge är det inte kul att sitta i soffan utan att ha någon ordentlig och miljöförstörande uppvärmning på full fart.

    Dock är det härligt när man väl är ute och rör på sig på dagarna och möjliggör att utöva "sommaraktiviteter" året runt om man kan anpassa tiderna.

    Tack för en intressant blogg.

    Mvh

    Egon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med. Jag bodde mina första fem år i Spanien i en takvåning med en fantastisk terrass och utsikt över apelsinodlingarna, men med gigantiska englasfönster och enorma gasräkningar som konsekvens under de kalla vintermånaderna. Men man kan inte få allt...

      Jag jobbar för närvarande på att renovera det nyinköpta huset och där ska vi byta ut englasfönstren mot isolerade fönster för att få bättre inomhusklimat under såväl vinter och sommar.

      Planen är dock att försöka tillbringa så mycket tid som möjlig utomhus, som du säger är det in princip svenskt sommarväder eller varmare här åtminstone 9 månader om året.

      Tack för din kommentar, jag följer för övrigt även din blogg med intresse.

      Radera