söndag 3 september 2017

Lågtryck

Efter över ett år med konstant hektisk arbetssituation befinner jag mig för närvarande i ett läge då luften har gått ur mig. Pyspunka, tappad sug, trauma posvacacional, eller kalla det vad ni vill... Som ett resultat av detta har uppdateringsfrekvensen på bloggen sjunkit i takt med att behovet att vila ut har ökat... Det saknas dock inte ämnen att skriva om, varken de som är relaterade till Spanien eller till övriga världen...
Jag ska dock undvika att skriva om Kataloniens självständighetsivrande, om Nordkorea eller om andra nedbrytande ämnen. Istället kommer jag att ägna mer tid åt att beskriva situationen på fastighetsmarknaden och ge flera konkreta råd vid husköp...
Den senaste veckan har temperaturen börjat sjunka, och det har regnat en hel del. Under min senaste löprunda igår var temperaturen 25ºC vid 10-tiden på morgonen, ned från runt 30ºC under de senaste två månaderna, vilket märktes på löptempot. September och oktober är riktigt behagliga rent klimatmässigt, med nattemperaturer som går ned under 20ºC.
Gott om plats på stranden trots bra väder. Det märks att det regnade kvällen före.
För övrigt pågår festligheter i orten (med paella som tillagas på gatan) där jag bor och på flera orter runt omkring erbjuder barerna la ruta de la tapa, där man får en tapa och en quinto (20 cl öl) eller valfri dryck för omkring 2 euro.

2 kommentarer:

  1. Skönt för dig att det är svalt nog att springa ordentligt igen. Jag höll på att bli tokig när jag ville löpträna i USA nu i augusti. Även så långt norrut som Nebraska var det upp emot 35 grader. Då föredrar jag det svenska klimatet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag ser fram faktiskt fram emot vinterhalvåret, och längre löprundor inemot landet med mer kuperad terräng. Enda nackdelen är liksom i Sverige att dagarna blir så mycket kortare, så dessa löprundor blir förpassade till helgen.

      Jag föredrar faktiskt också svenskt klimat, fast om jag skulle få välja skulle jag bo i Sverige på sommaren och här under vintern.

      35 grader är definitivt i mesta laget för att utöva idrott. Då gäller det istället att hitta lite skön trädskugga och läsa en god bok medan mand väntar på att temperaturen ska sjunka...

      Radera