torsdag 31 augusti 2017

Trumpen på grund av dollarn

Jag är för närvarande allmänt trött på jobbet och på det mesta. Och inte blir det bättre av att se hur aktierna sjunker på grund av valutakursen. Jag skrev ett inlägg om hur jag ser på valutarisk för en månad sedan. Då vägde dollarn 30% av mitt kapital och i skrivande stund är vikten faktiskt oförändrad, kanske mest beroende på att jag pytsat in lite mer pengar i dollar...
Sedan mitt inlägg har dollarn fortsatt att sjunka, både mot svenska kronan och euron. Vad som inte har ändrat sig är dock min uppfattning om valutarisk - jag sitter lugnt i båten och räknar med att dollarn blir starkare så småningom.
Vad beror då dollarns kräftgång? En inte helt ovågad gissning är att utgången av presidentvalet och efterkommande cirkus har påverkat en hel del.
USD/EUR efter USA:s presidentval.
USD/EUR efter USA:s presidentval.

Ovanstående graf (med pris USD/EUR) visar tidpunkterna för presidentvalet och den 48:e presidentens tillträde till ämbetet. Efter en viss initial förstärkning av dollarn, har den succesivt sjunkit. Var ska det hela sluta?
En rutten apelsin kan smitta hel korg
Lätt att förväxla med en apelsin? Som alla vet kan en enda rutten apelsin smitta hel korg.

Det är inte så lätt att säga. Framtiden är inte heller vad den varit... Den som följer Handelsbankens prognoser och gör en historisk uppföljning inser snabbt att prognosmakarna fortlöpande interpolerar utsikterna utifrån aktuellt läge. Exempelvis har SEK/EUR i Q4 2017 gått från 8,40 i prognosen gjord 2016-02-24 till 9,25 i den uppdaterade prognosen från 2017-07-07. Mina egna prognoser visar sig inte vara så illa i jämförelse, och då har jag ändå inte uppdaterat dem.
Historiskt sett har jag gjort mina bästa affärer i turbulenta tider, så kanske ska jag hoppas på börsras och valutakalabalik. Men det får gärna vänta till efter helgen, så att jag får vila upp mig lite...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar