torsdag 20 februari 2020

Husköp del 3: tankar kring boendet

Tankar kring olika boendeformer

Jag har personligen tidigare erfarenheter av att bo i fristående villa med tomt (föräldrarnas), lägenheter (hyresrätter - fyra olika i Sverige samt en i Spanien) samt radhus (nuvarande boende, som ägare). De olika boendeformerna har ju alla varierande kostnader samt olika för- och nackdelar, som bör tas i beaktning med avseende på arbets- och familjesituation, köpkraft och livsstil.
Mina första 19 år levde jag i föräldrarnas villa med stor tomt i en mindre ort i Småland. Här lärde jag mig uppskatta lugnet (i motsats till storstadens fart och brus), naturen och vilken oerhörd lyx det är att ha gott om plats.
Under och efter studierna bodde jag i flera, till en början mindre och sedermera allt större, hyreslägenheter (jag kan alltså inte uttala mig om bostadsrätter). Under nio år i lägenhet upplevde jag både för- och nackdelarna med denna sorts boende. Den största fördelen som boende i hyresrätt anser jag vara en stor handlingsfrihet då man relativt lätt kan byta bostad vid behov utan att binda upp kapital. En besvärande nackdel kan vara att man kan råka ut för problematiska grannar, och även om detta är sant även för andra typer av boende, blir det mer påtagligt ju närmare inpå man har grannarna. Min senaste erfarenhet av lägenhet var för övrigt en ganska stor takvåning i två plan med terrass och utsikt mot apelsinodlingarna, där jag tillbringade fem lyckliga år, och skulle jag på nytt välja en lägenhet på nytt skulle jag absolut vilja ha en likadan.
Utsikt från terrasen på min takvåning
Utsikt från terrasen på min takvåning
Vårt nuvarande boende är ett radhus, där vi tillbringat de senaste 12 (drygt) åren. Ett radhus är ju egentligen som en lägenhet, fast byggd på höjden (på egen mark, hur pass mycket det nu är värt), och i vårt fall har vi tre våningar samt en takterrass, så det blir en hel del trappträning. Sparo skrev i ett inlägg att ett radhus är det sämsta av två världar, och även om jag känner igen delar av hans beskrivning anser jag att det största problemet är något annat, nämligen att så pass mycket golvyta förloras i trappor och korridorer. I vårt fall är grannsämjan mycket god, det är i första hand vår önskan om att ha en egen bit mark i anslutning till huset som är den utlösande faktorn till det pågående byte till villa med tomt (en process som inleddes för ett och ett halvt år och som förhoppningsvis kommer vara klart inom ett halvår).

Tillbaka till rötterna

Vårt nya hus, som innebär en tillbakagång att barndomens boende i fristående villa, kommer att ha två kompletta badrum att jämföra med vårt nuvarande radhus som har tre kompletta badrum samt en toalett med handfat. Vad gäller sovrum och arbetsrum, kommer den effektiva totala boytan bli ungefär lika stor, trots att total golvyta är väsentligt mindre. De största skillnaderna blir att det nya huset är byggt i ett plan (nuvarande radhus har tre plan plus takterrass) samt tomten, som innebär dels innebär en stor ökning av yta avsedd för odling och som dessutom har trevlig utsikt över apelsinodling och övrigt landskap inemot landet.
Huset ligger en bit in i  landet, i en urbanización (fristående bostadsområde) på gränsen mellan kust och berg. Trots att huset bara är 15 km från är klimatet betydligt torrare, med ungefär lika varma dagar men med lite svalare och mindre fuktiga nätter.  Sist men inte minst, kostnaden för vårt nya boende kommer att vara något lägre än för vårt nuvarande boende i radhuset.
Utsikt mot inlandet under en decembermorgon
Utsikt mot inlandet under en decembermorgon

För familjen Apelsinblomskusten kommer det nya boendet ge oss precis allt det vi önskat oss. I takt med att vi flyttar in permanent kommer fler inlägg om boendet och vårt renoveringsprojekt.
Vad har du själv för tankar kring boendet?

2 kommentarer:

  1. Har liknande boenderesa: villa i by Småland - studentlgh - andrahandslgh - bostadsrätt.

    Nästa steg som blir det sista, blir hus i Småland igen och cirkeln sluts. Men helst liggande i skogen max 15 min bilfärd utanför tätort. Hustypsönskemål varierar med humöret: mangårdsbyggnad 2 våningar, torp med ofta väldigt dålig ovanvåning, modern enplansvilla, villa från 60-80-tal.

    Enklast att sköta och bo i som äldre vore helt klart en modern enplansvilla.

    Stor trädgård, bra ekonomibyggnader med garage/verkstad/växthus är plus.

    Har ingen önskan att flytta utomlands utan mår bäst i Sverige. Det blir oxå geografiskt arbitrage från Stockholm till Småland.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant att läsa. Jag är själv från Småland och kan absolut tänka mig att flytta tillbaka till Sverige igen så småningom. Min utlandsflytt var ju en del av en anställning, som ledde till permanentboende i Spanien.

      Jag skulle nog inte kunna tänka mig att bo mitt ute i skogen (motsvarande boende i Spanien är i alla fall otänkbart för mig), men jag trivs bättre i mindre orter där man (enligt mitt sett att se på saken) får högre livskvalitet för mindre pengar.

      Radera