fredag 14 juli 2017

Ekonomisk frihet del 4: livet som fri

Det här är sista delen av fyra om Apelsinblomskustens syn på, mål med och resa mot ekonomisk frihet, samt hur jag ser på livet efteråt.

Det har gått några veckor sedan jag publicerade de tre första delarna i miniserien om ekonomisk frihet. De som önskar läsa de första delarna, hittar länkarna nedan:
Jag är inne i en ganska tung period i jobbet. Företaget där jag jobbar har ökat omsättningen kraftigt under de senaste åren, och både arbetsbördan och förväntningarna att höja effektiviteten har följdaktligen också ökat. Jag visualiserar för mig själv i stort sett dagligen hur den ekonomiska frihet jag eftersträvar kan ge mig möjlighet att sätta punkt för min nuvarande etapp i arbetslivet.
Samtidigt inser jag att det förmodligen är en ganska dålig idé att sluta jobba helt tvärt, eftersom jobbat trots allt erbjuder stora fördelar; socialt umgänge med arbetskamrater, en nödvändig disciplin och dagliga rutiner och möjlighet att realisera sig professionellt.
Min plan är därför att genomföra en mjuk omställning, genom att fortsätta förvärvsarbeta, möjligen visstid istället för heltid, under en övergångsperiod (som inte kommer att tidsbestämd). Den ekonomiska frihet jag eftersträvar är absolut inte synonym med att leva ett lättjefullt liv utan mening eller innehåll, utan den kommer att ger mig möjlighet att fylla dagarna med de aktiviteter jag själv vill.
De aktiviteter jag önskar få utökat utrymme i mitt liv är:
  • Idrott. Jag är amatörlöpare och drömmer om att någon gång i framtiden göra om en svensk klassiker (jag gjorde den senaste innan min spanienflytt).
  • Läsning. För närvarande läser jag omkring 400-600 sidor i månaden, men skulle vilja kunna öka mängden, och dessutom läsa mer fackböcker.
  • Hundliv. Vår hund har en given plats i familjen och vi önskar kunna göra fler utflykter (korta resor) för att lära känna vår region bättre tillsammans med henne.
  • Odling. Den här punkten är delvis kopplad till ett annat långsiktigt mål, nämligen att bo i ett hus med tomt, för att kunna odla direkt i marken istället för krukor. Tills vidare är jag dock inställd på att fortsätta med nuvarande upplägg och förbereda mig för ett kommande steg.
  • Skrivande. Bloggen Apelsinblomskusten har givit mig möjlighet att ta upp mitt skrivande, och det verkar som det finns ett allmänt intresse för ämnena jag skriver om. Jag kommer att fortsätta skriva så länge jag tycker det är roligt och så länge det finns något att skriva om.
Är DU förberedd för att bli ekonomisk fri?
Är DU förberedd för att bli ekonomisk fri?

Det här är sista inlägget i serien om ekonomisk frihet, men det kommer inte bli det sista inlägget i ämnet. I fristående inlägga kommer jag att återkomma och återkoppla till vad jag skrivit. Blev det som jag tänkt? Vad blev annorlunda? Skulle jag gjort något annorlunda?

6 kommentarer:

  1. Jag tycker att det är kul att läsa din blogg, hoppas du fortsätter skriva.

    Att drömma om vad man ska göra med all tid när man inte behöver jobba för pengar ger nog en ökad målmedvetenhet. Jag tänker ofta på hur mycket träning och musikskrivande jag skulle hinna ägna mig åt. Då känns det som ett enkelt val att inte köpa utelunch och kaffe på stan hela tiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag hoppas hoppas själv att bloggen blir långlivad...

      Bra tips du ger att visualisera sig själv i den situation man vill uppnå. För egen del är det till stor hjälp, inte bara för att bedöma hur pass nödvändig en utgift är, utan också då jag går igenom en särskilt tung period (för inte ens här på Apelsinblomskiftet skiner solen jämt...)

      Radera
  2. Intressant läsning, de flesta av oss bloggare som önskar frihet finns ju här hemma i Sverige där alla vet hur saker och ting funderar, långt färre bor som du redan i ett varmt land med andra utmaningar och saker att tänka på. Du får gärna skriva mer om sånt som sjukvård, försäkringar, barnomsorg, fördelar och nackdelar med olika boendeformer etc och hur det fungerar i Spanien.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipsen! Jag håller på att skriva på en serie inlägg om spansk ekonomi, och jag kommer att komplettera med några ämnen jag missat.

      Radera
    2. Hej och tack för trevlig blogg från en som precis hittat hit. Min far har ett hus i Spanien vi försöker låna då och då samt planerar ta över den dagen han inte orkar längre även om jag hoppas det dröjer länge än.
      Så det ska bli intressant plöja dina gamla inlägg ochbfölja dina nya!

      Radera