lördag 17 juni 2017

Ekonomisk frihet del 1: Förberedelsen

Det här är första delen av fyra om Apelsinblomskustens syn på, mål med och resa mot ekonomisk frihet, samt hur jag ser på livet efteråt.

Ett av mina större mål är att uppnå ekonomisk frihet. I den här miniserien av inlägg kommer jag att beskriva mitt upplägg för att nå dit och syftet med målet.

Definition

Det finns ju olika uppfattningar och definitioner av ekonomisk frihet, men personligen definierar jag ekonomisk frihet i sin renaste form som att ha tillgångar som genererar passiva inkomster som åtminstone täcker alla utgifter. Denna frihet innebär alltså att man i praktiken äger sin egen tid och bestämmer hur den ska användas.

Kunskapsbas

Eftersom jag när detta skrivs redan har kommit en bit på vägen, kan jag bara konstatera att det är en stor fördel att ha en grundläggande bred kunskap om ekonomi och hushållning med pengar i allmänhet, vilket med fördel kombineras med karaktärsdrag som stark målmedvetenhet, tålamod och uthållighet. Det finns flera utmärkta bloggar som beskriver de bakomliggande teorierna och vilka kunskaper som behövs för att uppnå denna form av ekonomi frihet.
För den som bara vill ha en källa att hämta information från, skulle jag utan tvekan rekommendera att läsa Jakob Lund Fiskers blogg Early Retirement Extreme, som tillsammans med boken med samma namn ger all information som behövs. Jakob har ett akademiskt och vetenskapligt angreppssätt, som jag uppskattar, men som kanske inte tilltalar alla. Boken är inte en vägkarta med steg-för-steg-instruktioner om hur man bör gå tillväga, utan ämnar att ge läsaren den kunskap som krävs för at själv kunna finna lämpliga tillvägagångssätt utifrån de givna förutsättningarna.
Mitt exemplar av Early Retirement Extreme bredvid en omogen passionsfrukt
Mitt exemplar av Early Retirement Extreme bredvid en omogen passionsfrukt

När det gäller svenska bloggar är Fantastiska Farbror Fri och miljonär innan 30 stora inspirationskällor, framför allt när det gäller sparande och det ekonomiska, och kanske framförallt i de äldre inläggen. Men också för att de är lysande exemplet på att man kan lyckas, samtidigt som man håller ihop som människa.
På senare tid har jag blivit alltmer intresserad av att läsa bloggar som handlar mindre om den kvantitativa delen, utan som ger inspiration under processen med att bli ekonomiskt fri. Bland favoriterna finns Sparo (skriven av Micke Larsson, som dag efter dag lyckas med att skriva tänkvärda inlägg, alltid med glimten i ögat och alltid en fröjd att läsa) och Minimalisterna (som ger många praktiska tips och idéer).

Verktyg

Mycket av mitt arbete följer tesen "det som mäts blir gjort". För att kunna bli ekonomiskt fri, krävs att man har en god bild av nuläget och följer upp utvecklingen, för att kunna styra den mot målet. För egen del handlar det om att använda följande verktyg:
  • Historiskt utfall. Jag har själv över 20 års uppföljning av min ekonomi samlad i ett Excel-ark, som med tiden vuxit sig ordentligt stort. Denna information har varit till stor hjälp för att förstå vart pengarna tar vägen, och upptäcka vissa oväntade samband.
  • Budget. Jag använder egentligen inte en budget i dess verkliga mening, utan sätter mål om utgifterna i förhållande till det historiska utfallet.
  • Prognos. Mitt Excel-ark innehåller en prognos för de kommande 15 åren, baserat på det historiska utfallet och förväntade framtida parametrar.

Nästa inlägg i serien kommer att handlar om hur jag ser på målet.

10 kommentarer:

  1. Ska bli mycket intressant att läsa! Ta gärna med så mycket verkliga siffror som möjligt om din ekonomi, och hur du har tänkt uppnå dina mål.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Snålgrisen! Jag inser att det kan finnas ett intresse för storheten i de ingående delarna i min ekonomi uttryckt i absoluta tal, men jag har bestämt mig för att framöver endast redovisa relativa värden (t ex sparkvot, fördelning mellan olika utgifter, etc). Anledningen är att jag anser att varje ekonomi är så pass individuell att det saknar mervärde att veta hur mycket just jag tjänar eller gör åt. Jag kommer dock att försöka vara generös med generell information om kostnadsläge och annan information som har bäring vid en eventuell utlandsflykt. Jag tror och hoppas att detta upplägg kommer att vara av intresse.

      M v h
      Apelsinblomskusten

      Radera
  2. Kudos för att du har passionsfrukter. Har också funderat på att odla det. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Utlandsutdelaren!
      Kul att du också är intresserad av att odla växter. Jag har för närvarande fyra sorters passionsfrukt (passiflora på spanska) - den på bilden är den ätbara (lat. Passiflora edulis) och används för att framställa juice, och mitt exemplar är framdrivet från frön.
      Jag kan för övrigt redan nu utlova att jag kommer att skriva om mitt intresse för hobbyodling framöver.

      M v h,

      Radera
  3. Väldigt intressant inlägg!

    Jag läser också gärna om din odling. Det skulle vara mycket intressant om du skrev om dina tankar att leva ett liv som ekonomiskt fri i Spanien vs Sverige. Jag kan tänka mig att många kostnader blir betydligt lägre i Spanien än Sverige och vissa kanske är högre? Min bild i huvudet är ju dock att vädret kanske gör att man kan leva ett bättre liv utan att spendera lika mycket pengar?

    Med vänlig hälsning / frihetsmaskinen

    SvaraRadera
  4. Tackar! Jo, det är sant att det rent ekonomiskt också finns stora skillnader mellan att leva i Sverige och Spanien. Vädret är t ex varmare, vilket leder till lägre uppvärmningskostnader på vintern (om det var någon som trodde att det inte är nödvändigt med värme, så är det fel - husen är generell mycket sämre isolerade, och det är nödvändigt att driva ut fukten då utetemperaturen är runt 5ºC) men högre på sommaren. Jag har bott här så länge att jag kanske har svårt att bedöma om kostnaderna är högre eller lägre, så inläggen förmodligen att ganska ensidigt beskriva kostnaderna här i Spanien.

    M v h,
    Apelsinblomskusten

    SvaraRadera
  5. Jag håller med om att det är mer intressant med bloggar som fokuserar på ett sparsamt liv snarare än bara siffror kring att spara pengar. Ska börja följa din blogg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kaizenliv! Roligt att du gillar bloggen, jag hoppas jag kan hålla intresset uppe. Jag hade förresten missat att lägga till din blogg i listan, så det är tillrättat nu.

      M v h,
      Apelsinblomskusten

      Radera
    2. Tack så mycket!

      Men du la till min gamla bloggaddress, den uppdateras inte längre och lär stänga ner snart, den nya adressen finns som länk under mitt alias som kommenterar.

      Radera
    3. ojdå, där gick det för fort. Jag ber om ursäkt, nu ska länken leda rätt.

      M v h,
      Apelsinblomskusten

      Radera