tisdag 13 juni 2017

Snåltips: matlåda till jobbet

Under flera år åt jag lunch ute. Under mina första arbetsår i Sverige på företagets egna lunchrestauranger och under senare år i närliggande barer. Att äta ute är bekvämt och ofta väldigt gott, men kommer på bekostnad av ett relativt högt pris (jämfört med att tillaga maten själv) samt att kaloriintaget oftast blir högre än lämpligt (eftersom åtminstone jag tenderar att välja de maträtter som jag tycker bäst om, och dessa är sällan eller aldrig de nyttigaste).
En vanlig lunch i den närliggande baren kostar för närvarande 8 €, och i den ingår en liten sallad, måltidsdryck (vatten, läsk, öl eller vin), två huvudrätter (att välja från olika alternativ) samt efterrätt och kaffe.
Jag har aldrig orkat följa upp kostnaden för den egenlagade maten, men jag uppskattar att jag sparar cirka 5€ per lunchtillfälle. Utslaget på 200 luncher per år blir således den årliga besparingen 1000€. Andra positiva bieffekter är att jag kontrollerar energiintaget bättre och att det de gånger jag numera äter utelunch känns lite smålyxigt.
Dålig mat?


3 kommentarer:

  1. Jag håller med dig! Framförallt att känslan av att äta ute blir lite lyxig när man inte gör det lika ofta!

    Intressant blogg du har förresten, det ska bli kul att följa den! Jag har lagt till dig på min blogglista på bloggen! :)

    Mvh / Frihetsmaskinen

    SvaraRadera
  2. Hej och välkommen! Och gratulationer till att lämna första kommentaren till bloggen.

    Roligt att du gillar innehållet! Innehållet är under uppbyggnad och jag har förresten precis lagt till dig till blogglistan.
    Mvh / Apelsinblomskusten

    SvaraRadera
  3. Ja, att ta med matlåda är ett jättebra snåltips, och ett av de jag är stoltast att följa. Visst, det finns mycket bra mat att äta ute men inget slår hemlagat. Gott, nyttigt, billigt.

    SvaraRadera