söndag 18 juni 2017

Tesla


Min granne har en Tesla. Ni vet, en sån där elektrisk bil från Elon Musks framtidsfabrik. Det är en Model S och har bland annat en 17-tums pekskärm, mitt i konsolen mellan framsäten. En så stor skärm är säkert bra om man behöver körinstruktioner, eller om man vill titta på film medan man laddar bilen. Man skulle förmodligen också kunna blogga direkt ifrån bilen, internetuppkoppling i bilen verkar ju vara ett måste nu för tiden.
Originalet. Nikola Tesla (1856-1943)
Originalet. Nikola Tesla (1856-1943)

Tills alldeles nyligen var namnet Tesla förknippat med den serbiske uppfinnaren, ingenjören och fysikern Nikola Tesla, som gjorde stora insatser vad gäller elektromagnetism och växelströmsteknik. Dessutom uppfann Tesla radion, allt enligt ett beslut från USA:s högsta domstol. Men allt detta gällde alltså fram tills dess att biltillverkaren Tesla gick om Ford i börsvärde, och namnet Tesla fick en ny innehavare.

Uppföljaren. Tesla i bilformat
Uppföljaren. Tesla i bilformat

Grannen direktimporterade sin bil från USA, och fick förmodligen hosta upp en bit över 90000 euro. För egen del är det inte aktuellt att köpa en bil från Tesla, någon annan tillverkare, eller ens att byta bil. Möjlighet skulle jag kunna tänka mig att investera i Teslas aktier, men jag är alldeles för konservativ som investerare för att våga investera i framtidsbolag.
Men jag måste erkänna jag gillar surret från elmotorerna när den kör ut från garaget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar