söndag 25 juni 2017

Hobbyodling på medelhavskusten

Jag har alltid varit intresserad av djur och växtliv. Det kanske är en konsekvens av att växa upp med en hund som familjemedlem i ett hus med stor trädgård.
Som student och under de första åren med jobb, bodde jag i små lägenheter med begränsade möjligheter att ha annat än krukväxter. Men efter flytten till Spanien bodde jag ganska länge i en fantastisk takvåning (ático) med en stor terrass, där jag så smått började få utlopp för mitt intresse för exotiska växter. Då jag reste mycket, blev det framför allt tåliga växter (såsom palmer och krassus-växter), som tål både sol och torka. Jag installerade snart också ett bevattningssystem för att säkerställa tillgången på vatten.
Idag bor jag sedan drygt 10 år i ett radhus, med en takterrass och ett garage på markplan, båda lämpliga för odling. Av våra grannar finns det två, tre stycken som också har stort intresse för växter och stora mängder med plantor. Här i Spanien verkar man ha ett binärt förhållningssätt till växter, antingen har man inga alls eller så har man mängder. Att ha trädgårdar med gräsmatta och träd är för övrigt en stor lyx här nere, och inte bara på grund av huspriserna. All växtlighet kräver ju nämligen vatten, som är en bristvara här.

Lite om klimatet

Klimatet på medelhavskusten är generellt sett varmt med högsta dagstemperatur under sommaren på uppemot 35-40º och lägsta temperatur under natten som ofta inte understiger 25º. Motsvarande temperaturer på vintern är 10-15º på dagtid och 0-5º under natten. Nederbörden är begränsad, och när det regnar är det ofta närmast på tropiskt vis med häftiga skurar.
Klimatet lämpar sig väl för apelsinodling nära kusten (därav namnet). Grönsaker som tomater och pepparfrukter, liksom pumpor, meloner och liknande går utmärkt att odla med stora skördar, men konstbevattning är ett måste. Potatis och lök kan man skörda flera gånger om året. Lite längre inåt landet är det vanligare med och oliv- och mandelodling, då klimatet där är torrare, och dessa träd trivs utmärkt.
Jorden är rödfärgad, leraktig och blir väldigt kompakt och hård då den är torr.

Min odling

Min odling består av ett hundratal olika större och mindre stora sorters växter står uteslutande i krukor av olika storlek, och de allra flesta utomhus. Jag har numera ett 20-tal olika palmsorter, de flesta uppdrivna från frön/kärnor. Fördelen med att driva upp växter från frö är att de anpassar sig till jord, bevattning och ljusförhållanden redan från start. Palmer älskar generellt sett både sol och vatten, vilket gör att de trivs bra på sommaren, men faktum är att det egentligen bara finns en naturlig palmsort på den iberiska halvön (europeisk dvärgpalm, chamaerops humilis), och flera av de importerade palmerna är känsliga mot kyla (de bör skyddas mot frost under vintern, eftersom temperaturen brukar gå ned under nollan under några nätter).
Kottepalm (cycas revoluta)
Kottepalm (cycas revoluta)

Min  fru har en växande samling hoyor, en växt som går bra att odla inomhus hemma i Sverige. Hoyorna tillhör de mer exotiska plantorna och det är på gränsen att de överlever vintern mitt garage.
Chili och andra pepparfrukter går också bra att odla i krukor, och efter flera misslyckanden har mina tabascopepparfrukter (guindillas) överlevt vintern och det är nu tredje året som de ger skörd.
Bland andra växter i odlingen kan nämnas passionfrukt, fikon (breva, en tidig variant), olivträd, magnolia grandiflora, jacaranda, bougainvillea, alocasia, fikusar och naturligtvis finns även några citrusträd representerade av ett citronträd och en suckatcitron, även känd som buddhas hand (mano de buda).
Afrikas lilja (agapanthus praecox/africanus albus)
Afrikas lilja (agapanthus praecox/africanus albus)


Allteftersom växterna utvecklas och årstiderna växlar kommer det fler mer specifika inlägg om växterna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar