tisdag 27 juni 2017

Schysta kurvor

Jag nämnde i ett tidigare inlägg att jag gillar att visualisera numerisk information. Ofta ser man långsiktiga trender på ett bättre sätt än om man bara stirrar på siffrorna.
I grafer nedan visualiserar jag utgifter (12 månaders släpande genomsnitt i röd linje) och inkomster från utdelningar (12 månaders släpande genomsnitt i grön linje). Den vertikala linjen anger aktuell månad. Värdena till höger om den vertikala linjen anger min prognos, baserad på historiska data och antagande om framtida parametrar.
Skärningspunkten anger brytpunkten för ekonomisk frihet i mitt fall. Jag har medvetet tagit bort skala och tidsaxel, då jag anser att storheterna är ganska ointressanta - min situation är ju unik för mig.
Utgifter (röd linje) och utdelningsinkomster (grön linje). Vertikal linje är aktuell månad.
Utgifter (röd linje) och utdelningsinkomster (grön linje). Vertikal linje är aktuell månad.

Puckeln på grafen för utdelningsinkomster indikerar dopade utdelningar. De kraftiga oscillationerna i början på grafen för utgifter beror på kostnader av engångskaraktär.

Jag befinner mig för tillfället mitt i en händelserik period och kommer därför att dra ned något på frekvensen på inläggen under de kommande veckorna.

4 kommentarer:

  1. Intressant! Skulle vara ännu roligare med tidsaxel :). Vad har du för ungefärliga totala årskostnader?

    Mvh / Frihetsmaskinen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Av principskäl har jag valt att inte ange absoluta siffror, men jag inser att det kan av intresse att veta storleksordningen för ett boende i ett annat land.
      Så låt mig formulera mig så här. Om vi valde att optimera kostnaderna maximalt (snålliv utan någon guldkant) skulle årsutgifterna kunna ligga runt 15.000€. Och skulle vi ligga på en mer genomsnittlig utgiftsnivå (uttryckt i % av inkomsterna) skulle årsutgifterna nog ligga runt 25-30.000€. Och våra utgifter ligger någonstans i det angivna spannet...
      Ovanstående avser ett hushåll med två medlemmar, en hund, radhus och två bilar.
      Hoppas svaret inte är alltför svävande...

      Radera
    2. Tack! Nej det gav ett bra hum iaf! :)

      Jag funderar själv ofta på (fantiserar) om hur det skulle vara att flytta till tex. Spanska sydkusten eller liknande den dagen man tar "tidig pension", det är alltså en luddig dröm jag har.

      Tänkte bara fråga hur kostnaderna ser ut ungefär för en lägenhet på 45-60m2 inkl allt om man köper den utan lån? Vi skulle kanske kunna uppnå 150-160.000kr i utdelningar om 5-6år och få loss 1,5-2 miljoner från lägenheten om vi sålde i dagsläget. Vi lagar all mat själva i princip och är rätt ekonomiska i övrigt. Tror du vi skulle kunna leva ett bra/ok liv i Spanien på 12-13.000kr i månaden och cashad lägenhet på 45-60m2? 2 vuxna.

      Förstår att det kanske är omöjligt att svara på, kanske kan du annars skriva ett generellt inlägg i ämnet? :)

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
    3. En stor post är ju naturligtvis själva boendet. I orten där jag bor kan man just nu hitta mindre lägenheter för 50-60.000€, men då är det inte nära stranden (om det nu är det man är ute efter). Strandnära lägenheter kan lätt kosta 150.000€ och ordentligt mer. När det gäller fastighetsskatt (IBI) är det kommununen som bestämmer denna och den kan variera ganska mycket. Vi betalar runt 500€ om året, men det varierar som sagt.

      El, gas, vatten och sophämtning är relativt dyrt, de fasta kostnaderna står för en stor del av kakan. Räkna med åtminstone 150-250€ i månaden.

      Internet+telefon cirka 50€ i månaden. Nöje och utgifter för kläder är ganska indivudellt.
      Tänker ni ha bil? Kostnaden är ungefär som i Sverige.

      När det gäller mat är det för vår del den största utgiften. Om man lever som Micke på Sparo, skulle jag tro att man ganska lätt kan komma undan med 300-400€ i månaden (eller mindre) om man köper råvarorna lokalt och tillagar det mesta själv.

      Summa kardemumma tror jag absolut att det går att leva på 13.000 kr i månaden om du äger din bostad, och då kan du ändå unna dig lite lyx emellanåt. Alternativt skulle du kunna hyra, men hyresmarknaden är mindre utvecklad här än i Sverige. Att hyra något år kan ju dock vara ett bra alternativ för att "smaka av" läget innan ni bestämmer er.

      Det blev ett ganska långt svar och jag kommer ganska säkert att skriva mer i ett eget inlägg.

      Radera