tisdag 12 februari 2019

Promenad med Apelsinblomshund

Vid det här laget hade jag egentligen tänkt skriva en statusrapport över mina renoveringsprojekt i det hus vi köpte i maj ifjol. Aktiviteterna pågår visserligen för fullt, men av olika anledningar har de dragit ut något på tiden varför jag väljer att avvakta med att skriva tills det finns lite mer bildmaterial att visa upp.
Istället får ni ett kort bildreportage från en av mina favoritaktiviteter, nämligen de dagliga promenaderna med Apelsinblomshund.
På spaning
På spaning
För nytillkomna läsare kan jag upplysa om att Apelsinblomshund är en golden retrievertik på 5 år som är trogen följeslagare till och ständig medlem i familjen Apelsinblomskusten. Det sägs att hunden är människans bästa vän, och Apelsinblomshund lever verkligen upp till detta rykte.
Apelsinblomshund undersöker fallfrukt
Apelsinblomshund undersöker fallfrukt
Det börjar gå mot senvinter, och de flesta varianterna av clementiner och mandariner börjar nu bli övermogna. Då kan man istället se fram emot de större apelsinsorter som odlas här i trakten, som Navel, Navelina eller Navelete. De allra sötaste och godaste plockas i april och maj, och enstaka eftersläntrande apelsiner som mognat särskilt sent kan man hitta så sent som i juni, det vill säga efter det att apelsinträden blommat. Apelsinblomshund älskar apelsiner, både att leka med som för att äta med och utan skal.
En ovanligt utformad clementin
En ovanligt utformad clementin


Apelsinblomshund heter egentligen något annat.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar