söndag 17 februari 2019

Husköp del 2: grundläggande renoveringsarbete

Som jag skrev om i fjol har familjen Apelsinblomskusten köpt ett hus från slutet av 70-talet. Huset ligger i utkanten av ett bostadsområde (urbanización) ungefär 12 km fån kusten och har tillgång till vatten och avlopp, el och naturgas.
Det har alltså gått över ett halvt år sedan inköpet, men vi har inte varit sysslolösa - tvärtom har vi haft fullt upp med grundläggande saneringsarbete samt grov- och detaljplanering för att göra om fastigheten till vår drömbostad. Vår plan är ambitiös, men vi siktar på att kunna hålla nere kostnaderna genom gott projektarbete samt genom att utföra så mycket av arbetet som möjligt i egen regi (den större delen av arbetet, inklusive vitala delar som vatten- och avlopp och elinstallation, kommer dock att utföras av fackmän). Jag räknar med att drifts- och levnadskostnader kommer att bli samma eller lägre som i vårt nuvrande boende (i radhus)
Huset i sig är mycket välbyggt, men behöver totalrenoveras inuti. Vad gäller tomt och övrigt byggnation, så var stora delar av tomten täckt av regnskogsliknande vegatation och den tidigare ägaren hade tydligen en förkärlek för att använda vattendunkar, plastbackar och diverse betongbyggstenar som konstruktionsmaterial (vilket jag skrev en del om i ett annat inlägg). Övrigt byggnation inkluderade diverse magasin, en paellero (d v s ett uthus anpassat för matlagning) och en ovanmarksbassäng.
Så här såg baksidan av huset med diverse paellero, uthus och hundkojor
Vi kom snart fram till att vi skulle riva det mesta av dessa byggnader, då de på ett effektivt sätt skärmade av utsikten mot apelsinträdsodlingarna på baksidan av huset. Egentligen hade vi också velat göra om bassängen till en markpool, men sådana idéer övergav vi snabbt efter att ha pratat med grannar som upplyst oss om att såväl hus och bassäng är uppfört på berg av den hårdare sorten.
Sagt och gjort... Vi sökte bygglov och kontrakterade en entreprenör som utförde rivningsarbetet samt kopplade på huset till avloppssystemet (det hade septiktank tidigare). Några veckor och fem byggcontainrar senare såg det ut som på bilden nedan. Jag bestämde mig för att bässängen skulle bli ett av mina projekt, för att 1) sänka höjden cirka 40 cm för att få bättre utsikt samt göra den mer estetiskt tilltalande, 2) att installera ett filtreringssystem (vilket är nödvändigt för att upprätthålla en god vattenkvalitet vid de höga temperaturerna här) samt att 3) täta bassängen och bygga trappor, putsa och måla, etc.
Är detta någon slags försvarsanläggning? Utsikt efter rivningarbetet
Så, jag satte igång och började hacka med min slagmejsel modell större i den första delen av arbetet med att sänka höjden. Efter första dagen var jag på gränsen till att bli deprimerad, efter flera timmars hackande hade jag ännu inte kommit igenom den 45 cm breda muren... Jag gav mig inte, efter ytterligare en dags arbete hade jag i alla fall kommit igenom, men med insikten om att jag behövde kraftigare verktyg.
Byggd för att att motstå ett kärnvapenanfall...
Efter två dagars slit
Då jag även har en del gjutna betonggolv som jag ämnar ta bort, bestämde jag mig för att införskaffa en större pneumatisk slaghammare... Och nu gick det bättre... Trots viss lärotid hackade jag första dagen med hammaren bort dubbelt så mycket på halva tiden. För övrigt är denna typ av arbete mycket bra för att bygga upp en god grundkondition och arm- och ryggstyrka. Hackandet i sig kräver uthållighet och bortförandet av rivningsmassorna kräver bra rygg-, ben- och armmuskler.
I ett bygg- eller renoveringprojekt lär man lär sig också mycket annat som är bra att kunna. Till exempel om projektplanering och ritningsarbete, logistik, bygglov, kostnadsbudgetering och uppföljning. När huset så småningom står färdigt kommer jag att ha allting fullständigt dokumenterat och jag räknar med att kunna genomföra det mesta av underhållsarbetet själv, eftersom jag vet hur huste är gjort och vilka material som använts.
Del av rivningsmassorna

Efter tredje dagen
Resten av revningsarbetet är numera historia, se nedanstående bildsekvens after varje dags arbete (utspridda över en två veckor lång period)... Jag kommer att skriva fler inlägg om renoveringsarbetet allt eftersom det framskrider... Och om intresse finns även om hur mycket det kostar att bygga och renovera här på Apelsinblomskusten...
 
 
 
 
 

Klart efter tio arbetsdagar! I alla fall klart för att fortsätta med nästa steg...






2 kommentarer:

  1. Bra jobbat & utsikten blir bättre! MVH Sigge

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar! Det kommer att bli bra till slut, men just nu ser det faktiskt ganska hemskt ut... Jag ser fram emot att putsa och måla bassängen, men en sak i taget...

      Radera