måndag 6 april 2020

Nuläge i nödläget

Idag blir det en snabb statusrapport skriven under lunchrasten. Lunchen avnjuts för tillfället i vårt nya hus, där vi installerat oss under det nationella nödläget, som inleddes den 14 mars och som kommer att pågå åtminstone till och med den 26 april.
Nödläget innebär att man ska hålla sig inomhus om man inte har särskilda skäl att gå ut. Sådana skäl inkluderar resa till och från jobbet, sjukhusbesök, inköp av livsmedel och gå ut med hunden, etc. Just nu är dock nödläget utvidgat så att allt arbete är inställt med undantag för prioriterade verksamheter, som sjukvård, polis, livsmedelsproduktion och -distribution, etc. Företaget där jag arbetar tillverkar inte prioriterade produkter, men jag har fortsatt arbeta hemifrån, eftersom mina arbetsuppgifter är av en sådan art som tillåter distansarbete. Min internetuppkoppling går för övrigt via radiolänk, men igår fick jag goda nyheter - fiberuppkoppling är under utrullning i området! Yeee-ha!
Köksträdgård under konstruktion.
Köksträdgård under konstruktion.

Under fritiden ägnar vi mycket tid åt vår köksträdgård. Denna ger oss just nu färsk sallat dagligen, men framåt sommaren kommer vi att bli självförsörjande av tomater, lök och paprika. Inom några år kommer vi också att kunna plocka apelsiner och fikon från egna träd, men idag har vi med markägarens tillstånd plockat två kassar med apelsiner från fälten nedanför vårt hus. Det är alltid gott med färska apelsiner och färskpressad juice till frukost.
Arbetet med att färdigställa hus och trädgård framskrider också, men inom några veckor kommer det dock att avstanna om jag inte kan köpa mer byggmaterial samt ungefär 20 m³ matjord. Mer om detta kommer framöver i serien med inlägg om vår husrenovering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar