onsdag 12 februari 2020

Så kan det gå...

...samt hur det gick...
Mitt senaste inlägg på bloggen skrevs i februari 2019,  det vill säga ganska exakt för ett år så. Vid denna tidpunkt hade jag begärt tjänstledighet under två år, för att göra en nollställning av hjärnan - detta efter flera års svår leda på jobbet som kulminerade i samband med att jag fick en blodpropp i mitt vänstra ben.
Så vad hände sedan? Eftersom du läser det här inlägget kan du sluta dig till att jag i alla fall inte trillat av pinnen (även om det skulle kunna vara en spökskrivare som är i farten). Eftersom jag misstänker att ingen orkar läsa hela historien med alla dess detaljer, kommer här en skoningslöst nedbantad version.
Apelsinblomshund njuter under en solig februaripromenad
Apelsinblomshund njuter under en solig februaripromenad
Efter fem veckors tjänstledighet började jag, trots husrenoveringsprojektet, bli rastlös. Jag erbjöds en tjänst på halvtid i samma företagssfär och arbetade på distans hemifrån under 3 månader. Jag gick sedan upp till 60% och arbetade ifrån företagets lokaler under ytterligare 3 månader.
Efter 6 månader blev jag tvungen att välja mellan att avsluta tjänsten eller att den skulle övergå till heltidsanställning. Jag valde det förra och föreslog att jag skulle återgå i tjänst i det jobb jag varit tjänstledig ifrån. Så i slutet på september avslutade jag parentesen och återgick jag till min ordinare tjänst och har arbetat heltid sedan dess, trots att min chef är en papperstiger som till fullo anammat ledarstilen "management by Excel". Beslutet gick fullständigt i stäv med mina tidigare planer, men med lite perspektiv känns det som jag gjorde rätt, både vad gäller tjänstledigheten och att sedan återgå till jobbet. Framförallt har jag lärt mig att det går lättare än vad man tror att genomföra förändringar (även omfattande sådana), bara man har tillförsikt, tror på vad man gör och är envisa.
En spansk papperstiger
En spansk papperstiger
Företaget genomförde för övrigt i december sin andra flytt på 18 månader till nya lokaler, med påföljande effektivitetsminskning som automatisk påföljd. Här fattas genomtänkta beslut, skulle man kunna säga. Papperstigern har för övrigt sparkats ett snäpp nedåt, riktningen är rätt men sparken skulle kunna varit kraftigare.
Under perioden från februari förra året tills nu har jag under lediga timmar arbetat med vårt husrenoveringsprojekt - målet är inflyttning under första kvartalet 2020 varpå vårt radhus ska läggas ut till försäljning. Jag har samtidigt aktivt fortsatt att följa aktiemarknaden och min portfölj har haft en mycket bra utveckling under 2019, vilket har hjälp till att motverka de stora hål i plånboken vårt husrenoveringsprojekt har inneburit.
Vår trogna golden retrievertik Apelsinblomshund (som egentligen heter något annat) har diagnosticerats med artros i ryggraden, vilket påverkar bakbenen med förslitningar på menisk och ledband. Det handlar förmodligen om en medfödd defekt som drabbat henne vid enbart 5 års ålder och artros är dessvärre obotlig, och vi får inrikta oss på att ge henne så mycket livskvalitet som möjligt.
Apelsinblomshund är god vän med alla
Apelsinblomshund är god vän med alla
Vad gäller mitt problemknä har läkarkåren efter numerösa och grundliga undersökningar kommit fram till att yttre menisken i mitt vänsterknä är skadad, vilket orsakat de problem och troligen även blodproppen. I skrivande stund är jag nyopererad, sjukskriven och ägnar mesta tiden åt att följa börsen samt rehabilitering.
Och sedan då? Efter att initialt ha fått en liten nytändning på jobbet, påmindes jag snart om de orsaker som drev mig att begära tjänstledighet och vilken på lite sikt troligen kommer att driva mig till vansinne en ny förändring. Mer om detta i ett annat inlägg dock.

6 kommentarer:

  1. Bra att du är i form igen! Tror iofs det är ett misstag att gå tillbaka till samma jobb man tröttnat på en gång.. inget jag skulle valt iallafall.
    Tips till vovven är fodertillskott med glukosamin. Det lindrade smärtorna hos min (numera avlidna) hund.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar så mycket! Du kan ha rätt i att det är ett misstag att gå tillbaka till samma jobb... Med det kan ses som en del av ett 15 år långt misstag - kanske borde jag veta bättre men jag lär mig nog aldrig.
      Och tack för tipset! Apelsinblomshund får numera Gabapentina (nervmedicin, lindrar effekterna av artrosen), Tramadol (som är knark, smärtlindrande) och diverse kosttillskott, bland annat Cosequin (som jag nu har läst innehåller Glukosamin). Vad gör man inte för sina fyrbenta lurviga vänner?

      Radera
  2. Tror inte på misstag utan lärdommar. Själv undrar jag om jag borde stannat på mitt gamla jobb det är rätt jobbigt att börja om. Men med jobb byte har jag träffat fler intressanta människor och lärt mig lite mer om mig själv och jag mår bättre. Men själva jobbet är kanske inte bättre men arbetsmiljön. Lycka till och sköt om dig. Mvh Aktiemamma

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, man får lära av sina misstag så gott man kan, enda sättet att inte begå misstag är väl att inte göra någonting alls (och det är kanske det största misstaget man kan göra).
      Som du säger, det är jobbigt att börja om, men samtidigt kan det ju innebära en nytändning.
      Jag hade gjort mg falska förhoppningar om att saker skulle ändrats till det bättre, men mycket av det jag uppskattade tidigare har försvunnit (inklusive flera arbetskamrater) och många förändringar anser jag är till det sämre. Kanske är det av feghet, kanske av lättja jag valde att trots allt stanna kvar ett tag till, i stället för att ta steget fullt ut.
      Skönt att höra hur ditt jobbyte gjort att du mår bättre - som min tidigare chef brukade säga: "vi tillbringar mer av vår vakna tid här på jobbet än med våra familjer, och då måste man åtminstone trivas".

      Radera
  3. Kul att du är tillbaka, förväntar mig lite fler frekventa uppdateringar nu ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Och det är ju alltid lättare att öka från en låg nivå :-)
      Jag hade missat din blogg, ska genast lägga till den i blogglistan

      Radera