söndag 16 februari 2020

Uppföljning av mål

I det andra inlägget om mina tankar om ekonomisk frihet, skrivet i juni 2017, formulerade jag familjen Apelsinblomskustens målsättning så här:
Våra totala passiva årsinkomster ska, på en uthållig nivå, täcka eller överstiga våra totala årsutgifter senast under kalenderåret 2020.
Nu befinner vi oss alltså redan i kalenderåret 2020, och som vän av ordning ställer jag mig frågan om hur det går med den där målsättningen.
Jag kan direkt konstatera att livet ju spelar sina spratt, och att allt inte alltid går som man planerat. När målet formulerades visste jag exempelvis inte att jag skulle få en blodpropp i benet i februari 2018, något som jag nu inser har påverkat mig mycket djupare och vidare än vad jag då anade. Bortsett från det rent fysiska, fick jag en annan syn på livet, med nya skrämmande insikter om hur snabbt en situation kan förändras utan att man kan gör något åt det.
Medan jag fortfarande var sjukskriven tog vi beslutet att förverkliga våra mångåriga drömmar om att bo i en villa med egen tomt, och i maj 2018 gjorde vi slag i saken efter en periods intensivt letande (läs mer här och här).   
På jobbet var jag inte utbränd, men kände mig utnyttjad och den största motivation att jobba kvar var att säkra inkomster för att nå ekonomisk frihet så snart som möjligt. Jag blev lättirriterad och cynisk. Efter att jag fått blodproppen bestämde jag mig för att ta en time-out och begärde två år tjänstledighet (efter sju månader var jag dock tillbaka i tjänst på heltid). Tjänstledigheten innebar dock ett inkomsttapp på en halv årslön.
Var kan man köpa en sådan t-shirt?
Var kan man köpa en sådan t-shirt?
Under större delen av 2019 ägnade familjen Apelsinblomskusten större delen av vår lediga tid åt vårt husrenoveringsprojekt. Detta gjorde gott både för min fysiska och psykiska hälsa, resulterade i mycket få inlägg här på bloggen samt grävde djupa hål i vår kassa. Det senaste kompenserades dock till stor del av att 2019 blev ett av de allra bästa åren vad gäller totalavkastning med en CAGR på 45%. Grafen nedan visar våra totala utgifter (släpande 12-månaders genomsnitt, där den gula ytgrafen visar renoveringskostnaderna).
Peak-renoveringskostnader har passerats som tur är
Peak-renoveringskostnader har passerats som tur är
Men för helvete människa, skippa rundsnacket, tala ur skägget och ut med språket, hur har det gått med målsättningen?
När året är slut har vi förhoppningsvis sålt radhuset och investerat köpeskillingen i aktier (vilket gör balansräkningen roligare att läsa). En hel del fasta och rörliga utgifter försvinner när huset säljs vilket gör att våra totala utgifter totalt sett kommer att vara något lägre än innan husköpet. Sammantaget räknar jag med att vi i slutet på året kommer att kunna ligga på 85-90% täckningsgrad för de totala årsutgifterna, så målet kommer nog inte att uppfyllas.
Tänker jag omformulera målet? Nej, inte än i alla fall, 2020 är ju inte slut och skulle jag mot förmodan upprepa jag en CAGR på 45% i år är allt möjligt...

6 kommentarer:

  1. Vad trevligt att du har börjat skriva igen! Visst är detta med ekonomisk frihet inte bara finansiellt utan även en själslig resa, man får mer insikter allt eftersom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag har saknat det roliga i skrivandet. Den här resan mot ekonomisk frihet är ju bara en liten del av livet och oavsett hur vad urfallet blir har jag lärt mig mycket och kan nu ser på saker från nya infallsvinklar. Att fått ned en del på pränt ger ju möjlighet att följa upp och se hur jag tänkte tidigare. Mitt läsande av andras bloggar har gett mig så mycket kunskap, nöje och insikter, att det känns meningsfullt att försöka ge tillbaka lite utifrån mitt perspektiv..

      Radera
  2. Intressant! Låter som huset har varit ett stort projekt, vore kul med fler uppdateringar om det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det har varit (och är) omfattande, inkluderande både hus och trädgård. Det kommer en serie inlägg om detta allt eftersom...

      Radera
  3. Står inför liknande situation med renovering av ett hus och försäljning av en lägenhet, vinsten från lgh kommer investeras på börsen.

    Renoveringen förtjänar egna inlägg, dela gärna med dig om det fortsatt kan hållas anonymt. Alltid kul att följa, i synnerhet om det är DIY grejer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant, skriv gärna om detta, det är alltid intressant att se hur andra lägger upp sina projekt. Och lycka till med renoveringen, man brukar veta när man börjar, men sällan när det är färdigt. Eller hur mycket det kommer att kosta....
      Det kommer så småningom en serie inlägg om vårt projekt. Jag ämnar även fortsättningsvis skriva anonymt, men det finns mycket jag kan dela med mig av utan att lämna ut alltför många ledtrådar :)

      Radera