söndag 6 augusti 2017

Snåltips: spola kröken

Yngre läsare kanske inte har hört talas om Spola kröken, som var en informationskampanj genomförd av Systembolaget i samarbete med idrottsrörelsen och som pågick under större delen av 70- och 80-talen, med syfte att minska alkoholförtäringen i Sverige. Det vill säga att propagera för en bättre folkhälsa.

Spola kröken
Spola kröken
Nu är det ju inte bara bra för hälsan att dra ned på alkoholkonsumtionen, utan det är ju även bra för plånboken. Spanien är förvisso inte något av de dyrare länderna för att inköpa alkohol (åtminstone jämfört med Systembolaget i Sverige), utan det är snarare ganska billigt att finansiera en livsstil med konstant hög alkolholhalt i blodet. Bloggkollegan Chansar mest skrev förresten ett inlägg om utlandssvenskar på franska rivieran med ett dekadent och självnedbrytande leverne inkluderande alkohol och golf, och jag kan tänka mig att det är lätt att hamna i en liknande situation även på spanska medelhavskusten.
Själv dricker jag inte vitt vin, det ska vara rött, och jag håller med Mark Twain, som sa att spela golf är som att förstöra en trevlig promenad. Ifjol började jag tyvärr med olaten att ta en öl efter när jag kom hem efter jobbet. Sedan blev det lätt en eller två till med grannarna. Sakta men säkert gick jag också upp i vikt (ungefär med en takt på ett halvkilo i månaden, öl är ju inte bara törstsläckande utan innehåller också en hel del kalorier), samtidigt som löpträningen bara gick sämre och sämre - kanske fanns det ett samband? När vågen pekade på 87 kg fick det vara nog, detta var nästan 10 kg över min matchvikt.
Julstjärna. En god bok. En god öl.
Julstjärna. En god bok. En god öl.
Så jag slutade dricka alkohol helt under veckorna, för att ta någon öl samt vin till kvällssmaten under helgerna. Vad blev det för ekonomiskt utfall av detta då? Tja, förmodligen försumbart i jämförelse med de positiva hälsoeffekterna - en burk 33 cl holländskt starköl (4,5 volymprocent inköpt på Carrefour) kostar 0,24 € (utan när priset är nedsatt till 0,16 €). Låt oss säga att min förbrukning har minskat med snitt 12 burkar i veckan, då blir besparingen omkring 96 € om året. Jag har ingen koll på öl-, vin- och spritpriserna i Sverige, men jag antar att motsvarande besparing hemma i Svedala skulle bli väsentligt större.
Vad hände med träningen och vikten då? Jo, jag har minskat vikten med i snitt ett kilo i månaden under senaste halvåret (jag ska dock säga träningsmängden är något högre och jag dessutom äter mindre och bättre) och jag tänker fortsätta så tills jag når min idealvikt på 77-79 kg.
Så slutsatsen är att kampanjen Spola kröken är fortsatt aktuell. Men, vem kan säga nej till en öl när det är över 35 grader i skuggan...

6 kommentarer:

  1. Öl kan man alltid säga nej till, särskilt i ett land där vinet kostar en tia flaskan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är sant att du kan hitta viner för mindre än en euro flaskan, men det är också sant att dessa sällan är särskilt bra. För omkring tre euro hittar man riktigt bra viner, och lägger man på lite till finns det riktiga fynd.

      När det är riktigt varmt är dock en kall öl ofta helt rätt, men en sangría är inte heller fel. Och även om det i min mening är helgerån är en calimocho (rött vin med gaseosa, ungefär som sockerdricka) också läskande (och där funkar din flaska för tian alldeles utmärkt!).

      Radera
    2. Jag får rätta mig själv. Calimocho är rött vin med cola. Med gaseosa kallas drycken tinto de verano.

      Radera
    3. 1 eller 3 euro kvittar för en svensk som inte kommer under 50-lappen ens på tetra.

      Radera
    4. Definitivt är det så. Och de låga priserna ökar risken att man dricker lite för mycket, oavsett om det är vin, öl eller starksprit.

      Radera
  2. Eller så har man IBS eller glutenintolo, avstår alkoholen helt och hållet =)

    SvaraRadera