-Det är bara att gasa och köra du. Papi Raul vet hur svensk trafik fungerar, men vore helt förlorad i spansk rusningstrafik. |
En gemensam nämnare är dock hur spanjorerna beter sig vid själva trafikljuset. Till att börja med är det högst normalt att lägga bilens växellåda i friläge och släppa kopplingspedalen. Anledningen till detta är att, i händelse att du blir påkörd är det lämpligare att bilen är i friläge så att den är lättare att forsla bort. Jag anser att detta säger mer om hur spanjorerna ser på troligheten att råka ut för en olycka vid ett trafikljus, än själva nyttan. Eftersom spanjorerna brukar vara inbegripna i djupa konversationer med medpassagerarna, så får detta en fördröjningseffekt från det att trafikljuset slår om till grönt till dess att bilarna kommer iväg. Detta har man dock löst smidigt, genom att förare som eventuellt uppmärksammat grönljuset tutar på framförvarande fordon.
Nu är det för all del inte alltid så lätt att göra rätt vid trafikljuset. |
En annan irriterande detalj med spanska trafikljus, särskilt de lite äldre, är sättet på vilka de är programmerade. Ofta har de en enkel tidsstyrd sekvens, som upprepas oberoende av trafikmängd eller klockslag. Vilket betyder att du ofta blir stannad mitt i natten och får vänta på grönt...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar