onsdag 2 augusti 2017

Omvänd semester

Jag har för närvarande semester. Det är skönt! Och som vanligt tar jag semester både från jobbet och Apelsinblomskusten (rent geografiskt, alltså, bloggen försöker jag hålla igång, om än på sparlåga).

Gräset är grönare hos grannen

Precis som alla andra år så präglas semestermånaderna i Spanien av massiva rockader av människor. Madrid avfolkas då invånarna där tar sig antingen till kusten för att njuta av strandliv och havsbad eller antingen upp till norra Spanien för att njuta av lägre temperaturer. Invånarna på kusten brukar antingen fly en bit inåt landet eller, i likhet med invånarna i centrala Spanien, upp till svala Baskien eller Galicien. Och baskerna och galicierna flyr sin svala och regniga sommar och drar till södern för att njuta av riktigt höga temperaturer.
Kort sagt, om man har inte nödvändigtvis måste, så stannar man inte hemma på semstern. Gräset är trots allt grönare hos grannen. Själv följer även jag samma flockbeteende, möjligen av lite andra orsaker.

Baskien

Då min fru härstammar från norra Spanien, närmare bestämt Baskien, faller det sig naturligt att tillbringa en del av semestern här. Dessutom passar det mig bra, eftersom jag uppskattar både människorna, vädret, naturen, maten och kulturen här. Och vår golden retriever trivs också som fisken i vattnet.
Fantastiskt landskap i Baskien. Foto taget under löptur.
Fantastiskt landskap. Foto taget under löptur.

Småland

Och eftersom jag själv härstammar från Småland blir besöket hemma hos föräldrar och familj en naturlig del av semestern.
Svensk sommar och småländskt landskap när det är som bäst
Svensk sommar och småländskt landskap när de är som bäst
Tyvärr måste vår hund stanna i Spanien, då vi inte vill utsätta den för transport i bagageutrymmet på flyget. I framtiden, med väsentligt mer tid tillgänglig, hoppas vi kunna göra resan i bil eller med annat transportmedel, så att även hunden får njuta av svensk natur.
Snart är vi tillbaka i vardagslunken på Apelsinblomskusten igen. Då är det skönt att ha batterierna uppladdade - borta bra men hemma bäst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar