måndag 31 juli 2017

Hobbyodling: chilipeppar

Det finns en mängd olika pepparfrukter som går bra att odla i medelshavsklimat, bland annat paprika, italiensk peppar och chili. Den senare har jag odlat i flera omgångar och i de flesta fallen har jag drivit upp plantorna själv från frö. Fröna kan man antingen köpa eller samla in själv (man behöver bara plocka ur fröna från en mogen frukt och låta dem torka - samma princip gäller för övrigt för många andra frukter och bär, exempelvis tomatfrön).
Mina tidigare försök med chilipeppar har visserligen lyckats bra och har givit frukt, men jag hade aldrig tidigare lyckats få plantorna att överleva vintern (jag vet inte om detta beror på snål eller för kopiös bevattning, eller om plantorna har frusit). Just nu har vi dock en planta som vuxit sig upp till cirka 2,5 m höjd och som blommar och ger riktigt med frukt för tredje året i rad. Plantan kanske inte kan sägas vara vacker, men jag vet inte om det är lämpligt att beskära den, så jag låter den vara tills vidare.
Chilipepparplantan som den ser ut idag
Chilipepparplantan som den ser ut idag

Plantan står i vårt garage på markplan, som har ett ljusgenomsläppligt plasttak, där växtförehållandena kan liknas vid ett växthus (mycket ljus och värme på sommaren och temperarurer som inte brukar understiga 4-5°C under vintern. Kort sagt, detta verkar vara utmärkta förhållanden för chili. Krukan är kopplade till mitt centralbevattningssystem (det är annars lätt att plantorna torkar på sommaren) och jag ger den gödning några gånger om året.
Mogna chilifrukter och kommande blomknoppar
Mogna chilifrukter och kommande blomknoppar

Chili bör gå bra att odla inomhus i Sverige i soliga fönster och kanske med lite extra drivkraft i form av UV-lampor på vintern. Micke på Sparo skriver förresten om sin odling i lägenhet (se länk nedan).
Chilins frukter är små och mycket starka. Det är dessa som används för tillverkning av tabasco. Vi brukar torka frukterna och använda dem i matlagningen. En krossad pepparfrukt brukar vara lagom för att ge lite lagom fart på köttfärssåsen. Frukterna kan också användas för att ge smak åt olivolja, som sedan används i matlagningen eller till sallad.
Nyplockade chilifrukter, färdiga att torkas eller användas
Nyplockade chilifrukter, färdiga att torkas eller användas
Du kan hitta mer information om chilipeppar på wikipedia
Du hittar Mickes inlägg om sin chilipepparodling på Sparo här och här.

Friskrivning: jag varken är eller påstår mig vara expert på vare sig växter eller odling. Allt som jag skriver här har jag lärt mig via mina föräldrar, min egen odling och olika webbplatser. Vid eventuella faktafel tar jag tacksamt emot tillrättavisningar, liksom jag gärna tar emot era odlingstips för att lära mig mer. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar