söndag 9 juli 2017

Hobbyodling: fikonträd

Jag har ett par olika sorters fikonträd (ficus carica) i min odling. Det största trädet är av varianten breva, som ger tidig skörd (juni till juli) med mörka saftiga frukter, och som står i en kruka på Ø65 cm.
Fikonträdet är speciellt på det viset att det bildar nya fikon utan pollinering och befruktning. Fikonen börjar alltså växa direkt från grenarna utan att trädet först blommat.
Några veckor gamla fikon
Några veckor gamla fikon
Fikonträden växer vilt här i medelhavsområdet, men då de gillar vatten brukar de oftast stå nära vattendrag. Träden är lättskötta, de gillar sol och behöver ganska mycket vatten och näring för att ge frukt. Vid några tillfällen har mitt fikonträd drabbats av bladlöss och vita flygare, men så länge trädet inte blir för stort är det lätt att åtgärda.
Fikonen är gröna och hårda under hela tillväxten, ända tills de sista dagarna då de snabbt ökar i storlek och blir mörka - det är lätt hänt att de blir hinner bli övermogna och börjar skrumpna ihop igen.
Fjolårets skörd från mitt fikonträd
Del av fjolårets skörd från mitt fikonträd
Fikonen är saftiga och goda och går bra att torka för längre förvaring. Men oftast blir de uppätna ganska omgående.
Faktasida om fikon på wikipedia: https://sv.wikipedia.org/wiki/Fikon

[Rättelse 2017-07-09 10:47: jag upptäckte att jag i titeln skrivit fikusträd istället för fikonträd - trädet tillhör visserligen fikussläktet, men det är mer träffande att skriva fikonträd.]

Friskrivning: jag varken är eller påstår mig vara expert på vare sig växter eller odling. Allt som jag skriver här har jag lärt mig via mina föräldrar, min egen odling och olika webbplatser. Vid eventuella faktafel tar jag tacksamt emot tillrättavisningar, liksom jag gärna tar emot era odlingstips för att lära mig mer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar