måndag 10 juli 2017

Banan, bäpple, bapelsinblomskusten...

Det har nu gått en dryg månad sedan jag började blogga här på Apelsinblomskusten. Det är inte första gången jag skriver på Internet (jag har haft flera webbplatser sedan 1999), men dessa har haft ett annat upplägg. Jag valde Blogger som plattform, och jag är mycket nöjd så här långt, eftersom själva skrivandeprocessen hamnar i första rum (man slipper tänker så mycket på allt det tekniska runt omkring).
Jag har ingen direkt målsättning med bloggen, bortsett från att den ger utlopp för mitt behov att skriva av mig - jag gillar att skriva och jag märker att jag saknat skrivandet. Inläggen handlar om ämnen jag själv är intresserad av, eller som väcker min uppmärksamhet på ett eller annat sätt, och bloggandet hjälper mig att bearbeta mina tankar och sätta dem på pränt.
Jag försöker skriva inlägg saker som jag själv skulle kunna tänka mig att läsa. Ibland blir det sådär, men det händer att jag själv tycker att jag fått till det. Andra får bedöma om Apelsinblomskusten bör tilldelas ett framtida nobelpris i litteratur, ekonomi eller kvantfysik, själv är jag bara glad för varje gång ett inlägg blir läst eller då någon tar sig tid att skriva en kommentar.
Bapelsin?
Bapelsin? Bäpple?


Bloggen är reklamfri, av flera orsaker. Dels behöver jag inte inkomsten (detta låter kanske kaxigt, men är inte desto mindre sant, åtninstone för tillfället), dels störs jag själv av reklam och slutligen vill jag inte falla i frestelsen att skriva inlägg med primärt eller sekundärt syfte att generera intäkter. Och det är dessutom viktigt för mig atta vara fullständigt oberoende i mitt skrivande.
Jag skriver anonymt. Jag tror inte att det skulle tillföra något för någon att veta precis vem jag är eller hur jag ser ut. Anonymiteten ger mig också större frihet att skriva om precis vad jag vill, men jag använder den inte som skydd för att kunna göra angripa eller tala illa om personer eller grupper.
Kort sagt, jag skriver som jag vill. Banan, bäpple, Apelsinblomskusten, så där ja, precis om vad jag vill!

Uppdatering: i detta inlägg publicerat 2017-08-12 byter jag helt skamlöst fot om användning av reklam på bloggen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar