söndag 23 juli 2017

Hobbyodling: drottningpalm

Drottningpalmen (cocotero plumoso, lat. Syagrus romanzoffiana) är en av mina favoritpalmer alla kategorier. Den används lokalt relativt vanligt i planteringar och utmed gator (en spansk variant på alléträd). Kännetecknande för palmen är att stammen blir alldeles slät när palmen vuxit upp så mycket att stammen blottas.
Jag har två exempel på min terrass, en palm som redan var uppvuxen (då runt 10 år) när jag köpte den (och som är cirka 15 år och har en höjd på cirka 2,5 m) och ett mindre exemplar som jag själv drivet upp från kärna (som nu vid fyra år mäter cirka 25 cm och börjar sätta fart).
Drottningpalm uppdriven från kärna
Drottningpalm uppdriven från kärna

Drottningpalmen är importerad från Sydamerika, men trivs bra i medelhavsklimat. Den är relativt lätt att driva upp från kärna, gillar sol och vatten och tål kyla ganska bra (dock inte så bra som dadelpalmen, som växer i öknen).
Drottningpalm mellan två kurrajongträd (Brachychiton populneus)
Jag ber om ursäkt för den undermåliga kvaliteten på bilderna. Det blir lätt så när man är hobbyodlare, amatörfotograf och har för lite plats på terrassen.

Du kan hitta mer information om drottningpalmen på wikipedia.


Friskrivning: jag varken är eller påstår mig vara expert på vare sig växter eller odling. Allt som jag skriver här har jag lärt mig via mina föräldrar, min egen odling och olika webbplatser. Vid eventuella faktafel tar jag tacksamt emot tillrättavisningar, liksom jag gärna tar emot era odlingstips för att lära mig mer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar