tisdag 25 juli 2017

Portföljfördelning

Efter att ha bott på Apelsinblomskusten sedan 2000 kanske man kanske misstänka att detta sätter tydliga spår på min investeringsfilosofi. Men så är det inte alls. För närvarande är 19,1% av portföljvärdet (i euro, det varierar en del på grund av aktuella valutakurser) allokerade till spanska och finska värdepapper i EUR, medan motsvarande andel i svenska kronor (SEK) är 47,8% och slutligen amerikanska dollar (USD) 33,1%
Förväntad avkastning via utdelningar är 6,6% brutto och 5,3% netto.
Portföljfördelning i juli 2017
Anledningen till att jag inte investerar mer i spanska aktier är framför allt att jag för närvarande är pessimistisk till de spanska företagen - jag tror att det finns bättre potential på andra marknader. De aktieslag jag ändå äger är:
  • BME - en högutdelande spansk motsvarighet till OMX
  • Enagas - en säker kassako med många års stadig höjning av utdelningarna
De nordiska aktieslagen är det kanske inte så mycket att orda om:
  •  Fortum - högutdelare där jag gick inte med hyfsat gav
  • Akelius pref - preferensaktie där jag söker stabila utdelningar fördelade över året
  • Björn Borg - efter att royaltyutbetalningarna till Björn nu upphör hoppas jag på en stabil resa med fina utdelningar
  • Castellum - utdelningshöjare med hyfsat gav
  • Eolus Vind b- fint bolag, jag ligger back just men hoppas investeringen blir bra på lång sikt
  • Hennes & Mauritz b - jag har ägt H&M i omgångar och gick in igen på 212 kr. Blir nog bra på sikt.
  • Klövern pref - samma som Akelius pref.
  • SHB a - min långsiktiga målsättning är att köpa så att vikten i portföljen blir minst 1%.
  • Swedish Match - kassako.
  • Unlimited Travel Group - en udda fågel i portföljen. Jag ligger back, men tänker behålla aktien tills vidare.
Egentligen är min andel i amerikanska värdepapper lite för hög. Detta särskilt med tanke på hur värdet utryckt i EUR har minskat under de senaste månaderna. Jag har dock bestämt mig för att inte titta för mycket på EUR/USD valutaeffekterna - jag har försökt tidigare och missat långsiktiga trender. Några kommentarer:
  • Global X Superdividend ETF - börshandlad fond med månatliga utdelningar, just nu runt 7%
  • Prospect Capital Corp - investeringsbolag med höga månatliga utdelningar, just nu runt 12%. Vet inte om magkänslan är rätt.
  • Realty Income - jag har varit inne och ute ur detta papper flera gånger och tjänat en bra slant boostat med positiv valutaeffekt. Hyfsade månatliga utdelningar lockar, just nu runt 4,4%. Det pratas om konstanta utspädningar och pyramidspel... Men det pratas ju mycket om mycket.
  • YieldShares High Income ETF - ytterligare en börshandlad fond med månatliga utdelningar, just nu runt 8%.
Framöver tror jag på börsturbulens under andra halvåret, men jag ämnar inte göra några förändringar utan hoppas på att min portfölj håller emot hyfsat. Jag kommer fortsätta att köpa aktier så fort jag har pengar över i de bolag jag tycker ser rimligt värderade ut för tillfället.
Vad tror ni om min portfölj och hur ser ni på det kommande börsåret?


4 kommentarer:

  1. Haha underbart att hitta en likasinnad frände när det gäller aktieinköp. Du är den enda jag hittat i bloggosfären som erkänner att denne innehar Prospect Capital Corp ;) Detta bolaget har fått rejält mycket ris i etern men man kan inte tacka nej till denna direktavkastning. Långsiktigt stabilt, nja men jag tror inte på konkurs i alla fall. Fina bolag du äger, du har inte lust att berätta hur mycket utdelningar du cashar in varje år? Eller du föredrar att hålla siffrorna relativa? Tack för en bra blogg, det behövs fler bloggar från folk som faktiskt bor utomlands och vet hur det går till, fungerar och kostar... :)

    SvaraRadera
  2. Jo, visst är det nästan lite skämmigt att ha Prospect Capital Corp. Så hög direktavkastning är ju nästan som en varningssignal. Men även om bolaget inte direkt utgör en hörnsten i min portfölj, tänker jag behålla (om än ej öka) innehavet på medellång sikt. Och jag tror det är stor risk att man kommer att behöva sänka utdelningen framöver, men konkurs tror jag inte på.

    Jag har funderat mycket på om jag ska ange utdelningar i absoluta belopp, liksom portföljvärde - å ena sidan finns det kanske ett intresse att få insikt i en utlandsboendes ekonomi, men å andra sidan är det ju så mycket som spelar in när det gäller exempelvis utgifterna, och jag är inte beredd att lämna ut för mycket detaljer. Jag skissar på några inlägg om levnadskostnader, men jag vill varken att de ska bli för generiska och intetsägande eller för specifika för min ekonomi (och därmed ganska intetsägande).

    För närvarande täcker de förväntade utdelningarna cirka 53% av kommande 12 månaders utgifter.

    Tack, roligt att du gillar bloggen. Jag hoppas att slutresultatet inom ett par år kommer att bli ett hyfsat heltäckande material om att bo och leva på spanska medelhavskusten, och jag kan tänka mig att bli öppnare med mina absoluta siffror allt eftersom datumet för ekonomisk frihet närmar sig.

    SvaraRadera
  3. Kul att se din portfölj! Det skulle faktiskt bli ännu mer intressant med siffror även om det såklart är vad som gäller för dig och inte generellt. Man kan då bilda sig en egen uppfattning om det ekonomiska.

    Ser fram emot inlägg om levnadskostnader! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hmmm, jag har funderat en del under semestern, och jag kommer att redovisa hur mina utgifter ser ut samt kommentera dessa. Detta kan användas som en referens för att skapa en personlig budgetprognos.

      Radera