lördag 14 mars 2020

Slänga bort nyckeln

En god investeringsstrategi lär vara att köpa aktier (av hög kvalitet och helst till ett skäligt pris) och sedan glömma bort dem under årtionden. Åtminstone enligt den här artikeln som handlar om en studie utförd av Fidelity Investments, där slutsatsen är att de bästa investeringarna gjorts av personer som sedermera dött och lämnat investeringarna orörda, eller personer som tappat bort inloggingsuppgifterna till sina konton.
Warren Buffett investerar som om han vore död?
Warren Buffett investerar som om han vore död?
Jag tror definitivt att det ligger mycket sanning i detta. Jag själv lever inte som jag lär, jag är oftast alltför otålig med mina investeringar, och att det ändå gått hyfsat bra får nog tillskrivas en blandning av försiktighet, långsiktighet samt en del tur.
Jag är absolut inte den typ av människor som går och grämer sig över misslyckade investeringar eller sådana som skulle kunnat bli mycket bättre. Men med utgångspunkt från artikeln ovan kan jag ändå erinra mig några lyckade investeringar som skulle blivit fantastiska om jag slängt bort nyckel och låtit dem sköta sig själva.
Till exempel ägde jag i april 2009 16.000 a-aktier i SEB som då värderades till 30,70 SEK/st, alltså totalt 491.200 kr. Idag skulle aktieposten vara värd närmare 1.500.000 kr (en tredubbling) och jag hade dessuom fått utdelningar på hela 600.000 kr under de tio åren som gått.
 Och i augusti 1997 ägde jag 1.000 aktier i Swedish Match som värderades till 24,80, alltså totalt 24.800 kr. Idag skulle aktierna vara värda kring 570.000 kr (23 gånger mer) och jag hade dessutom inkasserat samtliga utdelningar sedan dess, motsvarande 130.150 kr.
Utveckling hos Swedish Match aktiekurs. Pilen visar var jag sålde. Doh!

Vi talar alltså om betydelefulla uppvärderingar och stora belopp som skulle betalats ut i form av utdelningar. Även om jag därefter under årens loppp investerat i andra värdepapper, som också utvecklats positivt och som gett och ger mig utdelningar, gnager det ändå lite inom mig att jag inte haft kvar just dessa aktier, jag var trots allt övertygad om att investeringarna skulle bli bra.
Så, slutsatsen blir: köp bra värdepapper till ett bra pris, släng bort nyckel och låt tiden göra sitt jobb. Och lära sig av misstagen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar