lördag 7 mars 2020

Världens största macka

Jag skrev i ett tidigare inlägg om almuerzo, ett slags spanskt mellanting mellan frukost och lunch (alltså som en engelsk brunch, fast ändå helt annorlunda).
Jag bor i valenciaregionen, alltså i almuerzons högsäte, och familjen Apelsinblomskusten har långvarig erfarenhet av almuerzo, närmare bestämt är det en av söndagens självklara begivenheter är kring klockan 9 besöka någon av de numerösa barer som erbjuder almuerzo popular, som innefattar jordnötter och/eller oliver, valfri macka (med ett bestämt antal pålägg), dricka (vatten, läsk, öl eller vin) samt kaffe till ett fast pris (oftast mellan 5-8 €). I vårt fall begränsas urvalet av barer till de som har utomhusterrass, eftersom Apelsinblomshund självklart följer med. Vår familjmacka är el Chivito, som är laddad med sallat, skivade tomater, majonässås, bacon, fläskfilé och stekta ägg. Mmmmm...

Familjen Apelsinblomskusten äter almuerzo popular hos El Pastoret
Familjen Apelsinblomskusten äter almuerzo popular hos El Pastoret
En av de mest kända barerna är El Pastoret, som ligger i uppe Náquera, på gränsen mellan lågland och bergsområde. Baren har länge varit populär bland cyklister, men har med tiden blivit mest känd för storleken på sina mackor. Flera reportage i rikstäckande TV har resulterat i köer på 200-300 personer för att få äta sin almuerzo.
En ung Apelsinblomshund tycker det är toppen att få följa med på almuerzo
En ung Apelsinblomshund tycker det är toppen att få följa med på almuerzo

De mackor som serveras på El Pastoret under normala förhållanden är visserligen gigantiska, men man har även slagit världsrekord i almorzaret. Amerikanen Randy Santel lyckades slå det tidigare rekordet på 90 minuter i att äta en macka 2,5 kg genom att pressa i sig den på 25 minuter. Imponerade! Eller?
Randy Santel med sin rekordmacka. Imponerande skägg, förresten.
Randy Santel med sin rekordmacka. Imponerande skägg, förresten.





2 kommentarer:

  1. Ser gott ut!

    Jag är en sån där som kan äta mycket även om jag dragit ner på själva tempot i intaget jämfört med tidigare.

    Hade jag ätit den där 2,5 kilosmackan hade jag nog haft matkoma i 24 timmar och därefter dåligt samvete (dels för förlorad tid och vad jag gör mot min kropp).

    Det är därför jag både gillar och ogillar att gå på buffe - jag äter alltid för mycket.

    Mvh

    Egon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan intyga att mackorna inte bara är stora utan jättesmarriga! Det är dock närmast omöjligt att äta en hel "normalstor" macka, som troligen väger ett kilo... Vi brukar få ned drygt hälften, och resten får man ta med sig och förvandlas till mellanmål framåt eftermiddagen då det börjar bli plats i magen igen... En almuerzo brukar alltså räcka hela dagen!

      Jag känner igen mig i din beskrivning på buffé... Jag brukar alltid ta minst en tallrik för mycket.

      Radera