lördag 21 mars 2020

Snåltips: köp böckerna på loppis

När jag är hemma i Sverige brukar familjen Apelsinblomskusten alltid gå på loppis. Detta är något jag ärvt från mina mina föräldrar och det har smittat av sig på fru Apelsinblomskusten. Oftast är artiklarna på loppis skänkta, arbetarna där gör oftast sin insats på frivillig basis med fika som enda betalning och behållningen brukar gå till olika välgörande ändamål.
När vi väl är inne på loppiset delar vi upp oss. Min mor går oftast till textilavdelningen men letar även dekorativa porslinsföremål, min far gillar att leta bland verktyg och maskiner och fru Apelsinblomskusten gillar allt.
Så här kan det se ut på ett loppis.
Så här kan det se ut på ett loppis.
 Själv går jag alltid först till avdelningen för böcker. Här kan man dela in bäcker i två huvudgrupper; de med låg och de med hög omsättning. Med låg omsättning avser jag tung facklitteratur, uppslagsverk och andra böcker som brukar bli kvar som hyllvärmare. Bland dessa kan kan ibland göra riktiga fynd. Med högomsatta böcker menar jag kontemporär skönlitteratur, oftast i pocketform (de är mer lättfraktade), och det är här jag gör mina huvudsakliga inköp.
Jag är nämligen storförbrukare av romaner, främst inom den populära genren scandinavian noir med författare som Jo Nesbø, Anne Holt, Håkan Nesser, Arne Dahl, Åsa Larsson, Leif G W Persson, Stieg Larsson, Jens Lapidus och Roslund & Hellström. Jag har alltid en bok på nattygsbordet, och varje kväll läsar jag åtminstone några sidor innan jag somnar. Och är boken bra brukar det bli några timmar till under helgerna.
Jag brukar ha drygt en hyllmeter med olästa böcker och när jag kommer tillbaka från Sverige brukar jag fylla på med en halvmeter. Det känns skönt. När jag läst ut böckerna brukar jag lämna dem till svenska konsultatet, så att de kan bli lästa av andra (böcker ska ju läsas, inte samla damm i bokhyllan).
Liten del av mitt bibliotek.
Liten del av mitt bibliotek.

Men på vilket sätt är detta ett snåltips? Köpa böcker, läsa dem för att sedan ge bort dem? Tja, allt är ju relativt. På loppisen kostar böckerna mellan 5 till 20 kr per styck och alternativen skulle vara att köpa dem nya i bokaffären för 60-120 kr styck eller att lyssna på dem som ljudbok (jag får inte betalt för att tala om att Storytel kostar 169 kr/månaden), vilket ger ett pris som beror på hur mycket du kan lyssna.
Att läsa pocketböcker inköpta på loppisar är ett billigt intresse om man jämför med att exempelvis samla på Michelin-stjärnor eller hoppa fallskärm. En pocket på 600 sidor kan tänkas ta cirka 24 timmar att läsa, vilket ger en timkostnad på drygt 40 öre om den kostat en tia på loppis.
Nedan hittar du länkar till övriga snåltips här på bloggen.

2 kommentarer:

  1. Jag gillar också att läsa, men mitt snåltips är att använda bibliotek så mycket som möjligt. Loppis är också trevigt om man vill behålla böckerna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra snåltips, billigare än offentliga bibliotek kan det knappast bli! Här i Spanien går jag sällan på bibliotek och de gånger jag gått har jag blivit besviken. När utegångsförbudet hävs ska jag göra ett nytt försök. Men nästa gång jag åker hem till Svedala blir det loppis igen, jag gillar att läsa böckerna på originalspråket.

      Radera