torsdag 5 mars 2020

Husrenovering del 1: Planering

Trogna läsare känner kanske till att familjen Apelsinblomskusten köpt en fristående villa med tomt en bit inåt landet. Under de senaste 18 månader har en stor del av vår lediga tid lagts på att planera och genomföra de renoveringsarbeten vi anser behövas för att förvandla villan till vårt nya hem. Arbetet är ännu inte färdigt, jag räknar med att vi behöver ytterligare cirka 6 månader, så en del av inläggen kommer handla om pågående arbete.
Det här inlägget är det första i en serie om totalt sex inlägg.
  1. Planering och uppföljning
  2. Förberedande arbeten
  3. Husrenovering
  4. Trädgård med bassäng
  5. Garage
  6. Avslutande arbeten

Planering

Som de flesta vet beror ett projekts framgång till stor del på den förberedande planeringen samt dess målstyrning under genomförandet. När det gäller ett renoveringsprojekt blir detta extra tydligt, eftersom det ofta är svårt att lyckas med att improvisera lösningarna allt eftersom projektet framskriver, då arbetet av naturliga skäl följer en bestämd sekvens..
Då jag arbetar som konstruktionsingenjör och dessutom är ekonomiintresserad föll det sig naturligt att jag tog fram detaljerat ritningsmaterial, dels för att begära in offerter och dels för själva genomförandet. Arbetet förenklades delvis, då den tidigare ägaren lämnade över komplett konstruktionsunderlag (i pappersformat) från arkitekten som ritade huset 1979.
Liten del av husritning
Liten del av husritning

I samband med framtagandet av ritningsunderlaget och bearbetning av offerterna, integrerade jag även en komplett projektbudget i mitt ekonomisystem (ett omfattande Excelark som vuxit sedan jag började i liten skala 1995). Denna projektbudget hjälpte mig att få en överblick över helheten och framför allt kassaflödet.
Fördelning av renoveringsbudget
Fördelning av renoveringsbudget
Den första versionen av projektbudgeten togs fram med hjälp av information om publikt tillgängliga priser på material och arbete. Resultatet blev en orealistisk glädjekalkyl, och jag blev snart påmind om den hårda verkligheten när offerterna började trilla in och efter att ha tvingats till antal revideringar, både vad gäller omfattning och kostnader, landade slutbudgeten på ungefär det dubbla beloppet.

Omfattning

Den grundläggande planeringen kom till slut att omfatta följande arbeten.
  • Grundläggande arbeten, inkluderande rivning av beflintliga uthus, påkoppling till det kommunala avloppssystemet och reparation av bärande mur på tomtens baksida.
  • Husrenovering, inkluderande nyinstallation av vatten och avlopp, elinstallation, byte till tvåglas pvc-fönster, nya inner- och ytterdörrar, nya golv och innertak, gipsslipning av innerväggar, braskamin, komplett kök och två kompletta badrum (ett med dusch och ett med badkar), vattenbehandlingssystem (värmepanna, avkalkningssystem och osmosiskt filter), luftkonditioneringsanläggning, garderober samt in och utvändigt målningsarbete. 
  • Trädgård med bassäng, inkluderande tryckt betonggolv på en stor del av tomten, nytt staket mot baksidan, motoriserad garagedörr, renovering och tätning av bassäng med nyinstallation av pump- och filtreringsanläggning i eget maskinrum samt målningsarbete.
  • Garage, inkluderande nytt golv, målning, nya väggmonterade hyllor samt ny garagedörr. 
Avslutande arbeten, som är inte är detaljplanerade eller budgeterade, innefattar paellero (en större eldstad utomhus för grillning eller tillagning av paella), carport, utedusch, markis (skugga är en lyx) och solpaneler (eller möjligen aktier i elbolag beroende på vilket som ger bäst avkastning).

Uppföljning

I nuläget är cirka 98% av de budgeterade kostnaderna tagna, och i stort har projektet hamnat inom kostnadsramen, trots att vissa poster har blivit dyrare och vissa billigare. Men gemensamt är att nästan allt kostar pengar och även småpengar förvandlas till ansenliga belopp när allt summeras. Rent generellt sett har det lättaste sättet att få ned kostnaderna varit att göra arbetet själv, men dels det finns ju gränser för ens egen kapacitet och förhandskunskaper och dels krävs specialverktyg för vissa arbeten, som gör det mindre lönsamt om man måste köpa dessa.

2 kommentarer:

  1. Gött uppstyrt. Hur mkt ska ni göra själva?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar! Vi försöker göra så mycket som möjligt själva, men renoveringen av insidan av boninghuset har vi lagt ut på totalentreprenad. Vad gäller tomt och trädgård inklusive bassäng gör vi det mesta själva. Mer om detta i kommande inlägg.

      Radera