måndag 28 augusti 2017

Spansk trafikskola del 3: Stopp- och väjningsplikt

I tredje delen av min spanska trafikskola så ska vi bland annat lära oss hur vi ska bete oss vid stopp- och väjningsplikt.
Det viktigaste är att komma ihåg att stopplikten allmänt betraktas som en väjningsplikt. Det vill säga, till skillnad från stopplikten där hela fordonet ska stå helt stilla, ska du ge förkörsrätt (hehe, vet inte om detta ordet ens finns, men det passar in i min trafikskola) åt korsande trafik. Och är det ändå så att någon stannar vid stopptecken vid en särskilt farlig utfart, så behöver bakomliggande fordon inte göra det eftersom stopplikten liksom redan är utförd. Och väjningsplikten, då? Ja, den fungerar ungefär som i Sverige, fast allt går lite fortare - man behöver inte titta så noga och man kan närma sig korsningen lite fortare.
Här är det minsann ingen tvekan om hur du ska köra. Verklig skyltning från Almería.
Här är det minsann ingen tvekan om hur du ska köra. Verklig skyltning från Almería.

Högerregeln existerar också, men mest i regelboken. Här gäller oftast regeln störst kör först. Men även om du har en stor bil, kom ihåg att respektera högerregeln, eftersom du annars står som ansvarig vid en eventuell olycka.
Och ibland när det är riktigt mycket trafik, då kommer trafikpolisen för att dirigera fordonen. Och det är i samma ögonblick som man, åtminstone inifrån bilen, upplever det som att allting börjar flyta... sämre!
Hmmm... Om jag skulle låta dem från höger köra nu?
Hmmm... Om jag skulle låta dem från höger köra nu?
Slutligen, i det här inlägget har vi kommit i kontakt med några spanska vägmärken. Då kan det vara viktigt att veta att det finns några skillnader jämfört med de svenska. Den viktigaste är nog att förbudskyltarna har vit bakgrund (medan de svenska har gul bakgrund). I Spanien använder man också förbudsskyltar med gul bakgrund, men då för att markera att det gäller en tillfällig markering, till exempel vid vägarbeten.
Några spanska trafikmärken. Märk skillnaden mellan permanenta (vit bakgrund) och tillfälliga (gul bakgrund) förbudsmärken.
Några spanska trafikmärken. Märk skillnaden mellan permanenta (vit bakgrund) och tillfälliga (gul bakgrund) förbudsmärken.

Föregående avsnitt i trafikskolan:

3 kommentarer:

  1. Tack för en bra guide! Tveksamt om man vågar köra där ändå ;) Vi svenskar är ju så vana vid att alla följer alla regler, har svårt för att köra "smidigt" och att anpassa oss som man gör i många andra länder. Körde lite i ett land i sydostasien, hehe det var en spännande upplevelse. Det är bara att glömma allt man lärt sig i Sverige och använda sunt förnuft istället, så flyter det på. Och tuta vid varje korsning för att meddela "här kommer jag". Ändå var jag nära att smälla några gånger när moppar kom farandes från ingenstans. Bilarna var det minsta problemet faktiskt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar! Själv tycker jag att det trafiken blivit bättre sedan jag flyttade hit för 17 år sedan. Antalet trafikolyckor har minskat drastiskt sedan man skärpte toleransen för nattonykterhet och höjde bötesbeloppen kraftigt. Sedan har man också infört ett poängsystem där poängen dras vid trafikförseelser (från ursprungliga 12) och körkortet till slut dras in. Här funkar piskan bättre än moroten.

      Sedan tycker jag att det är befriande att köra bil hemma i Sverige, vi svenskar är relativt sett mycket lydiga när det gäller att följa regler.

      Radera
  2. Förutom högerregeln, tillämpas mycket sporadiskt i Sverige enligt min erfarenhet (den som ska svänga stannar i, om det inte är 4-vägskorsning). Höll nästan på att krocka en gång i Norge där den däremot tillämpas slaviskt.

    SvaraRadera